Welcome
Welkom bij het forum van IPMS Nederland, de vereniging voor Plastic Modelbouw. Kijk voor de website op www.ipms.nl

U kijkt nu als gast, REGISTREER als forumdeelnemer (member) als u mee wilt discussieren. Let op de voorwaarden. Als u lid bent, klik dan op INLOGGEN.

welke ondergrond voor olieverfwash?

Modelbouw in het algemeen over ALLE modelbouw onderwerpen

welke ondergrond voor olieverfwash?

Berichtby erik.keizer » 09-10-11 0:59

Hoi,

Als ik een olieverf wash gebruik (verdund met terpentijn of Revell verdunner) dan komt het vaak voor dat de onderliggende verflaag weer oplost tijdens het deppen. In het verleden had ik die ervaring al met enamel verven en kon het toen oplossen door als laatste laag een acryl lak van Pactra aan te brengen. Die was goed bestand tegen de wash. Nu bestaat die Pactra verf niet meer en ik had gehoopt dat het met andere acryl verven ook goed zou gaan. Ik heb echter gemerkt dat dat niet het geval is. Tamiya lost op en wordt plakkerig, Vallejo verdwijnt bijna als sneeuw voor de zon.

Heeft iemand hier ervaringen mee en kan mij een tip geven om dit op te lossen?

Thnx.

Grtn,
Erik
erik.keizer

Re: welke ondergrond voor olieverfwash?

Berichtby cees hendriks » 09-10-11 7:17

Beste Erik,
Laat je de verflaag voldoende - tenminste een week - drogen?
Na deze ruime droogperiode spuit ik Future over de enamel; ook dat laat ik ongeveer een week drogen zodat het goed uitgehard is. Daarna kun je net zoveel ongestraft "washen" als je wilt.
Succes!
cees hendriks

Berichtby Rob van Oosterzee » 09-10-11 15:54

Hallo Eric,
Ik weet niet wat je precies bedoelt met "olieverfwash", maar zoal Cees opmerkt, een droogtijd van minimaal een week is voor enamelverf wel vereist.
Ik spuit mijn modellen met Revell of Humbrol enamelverf en laat deze verf een week drogen. Dan giet ik wat terpentine van de bouwmarkt (geen terpentijn!) in een leeg koffiemelkcupje, doe er een kleine hoeveelheid Humbrol Glosscote bij en enkele druppels zwarte en bruine enamelverf naar behoefte. Dan probeer ik deze wash eerst uit op een proefstukje dat gelijk met het model is gespoten, om het effect van de wash te beoordelen. Dit kan pas nadat de verf na een uur of zo is gedroogd, in natte toestand kun je een wash niet goed beoordelen. Afhankelijk van het resultaat doe ik er dan wat zwarte verf bij om de wash donkerder te maken, of terpentine om hem juist wat lichter te maken. Ik breng de wash dun aan met een kwastje, telkens een klein stukje, om te voorkomen dat de wash langs het gehele model gaat lopen! Als de verf na een paar dagen voldoende is gedroogd, breng ik nog wat accenten aan met pastelpoeder (afgeschraapt van pastelkrijtjes) waarna het gehele model met enkele dunne laagjes Glosscote wordt gespoten om een egale ondergrond te verkrijgen voor het decallen. Na het decallen volgen dan nog enkele dunne laagjes mat- of glansvernis naar keuze. Heb op deze wijze nooit problemen gehad met loslaten van de ondergrond.
Future (of Parket Plus in Nederland) gebruik ik alleen om cockpitkappen mooi helder te krijgen. Ik hoop dat het probleem hiermee wordt opgelost.
Het kan zijn dat voor acrylverf een andere methode vereist is, ik heb daar geen ervaring mee.
Rob van Oosterzee

Berichtby erik.keizer » 09-10-11 18:12

Goeie genade, een week? Ik kan me niet herinneren dat ik vroeger ooit zo lang gewacht heb met een Pactra coat. Hm, eens kijken of ik dan mijn tempo wat kan bijstellen.

De techniek die je omschrijft gebruik ik trouwens ook als het met enamel verf gaat maar met olieverf vind ik het soms wat prettiger werken omdat de pigmenten wat fijner zijn en de verf niet zo snel gaat vlokken als je het erg sterk verdunt. Olieverf hoor je eigenlijk te verdunnen met terpentijn maar enamel verdunners of terpentine gaat ook.

Bedankt voor de tips tot zover, ik hoor het graag als iemand nog ervaringen met Vallejo heeft.

E
erik.keizer

Berichtby Cees Regeling » 12-10-11 18:58

Hallo Erik,

Ook ik ken je probleem, en heb al van alles geprobeerd. Na veel gepruts en falen ben ik tot een heel andere oplossing gekomen. Bij de plaatselijke kunstschilderswinkel ben ik overgestapt op hele goed dekkende waterverf in kleine tubes (12 kleuren voor zes euro !) Na het aanbrengen van de humbrol of revell enamel verf kan ik nu de waterverf mengen en opbrengen. Na het drogen heel makkelijk verwijderen!! En voor iedereen die alleen maar met watergedragen verf werkt, na het aanbrengen eerst een blanke oliegedragen (enamel) lak aanbrengen en daarna kun je ook dan met de waterverf uit de tube verder!

Hoop dat je hier iets aan hebt !

Groeten

Cees
Cees Regeling

Berichtby erik.keizer » 13-10-11 0:00

Bedankt voor de tip Cees. Ik heb waterverf tot nu toe vooral gebruikt voor bijvoorbeeld roestsporen maar misschien moet ik de toepassing eens wat uitbreiden. Met wat alcohol of zeepsop erdoor zou het zich ook wat minder waterig moeten gedragen.

E
erik.keizer

Berichtby Cees Regeling » 13-10-11 7:18

Hoi Erik,

Ja inderdaad ook ik gebruikte het alleen maar daar voor maar ik moet eerlijk toegeven het werkt veel en veel beter dan ik had verwacht. Het gedrag van water is inderdaad erg vervelend, en ik gebruik dan ook een dikke druppel Dubro door mijn mengels. Mijn ervaring leert dat je wel een neutrale variant afwasmiddel moet gebruiken. Veel van de afwasmiddelen hebben een kleur en een geur. Maar hoe "normaler"hoe beter.

De tubes die ik heb gekocht zijn van Reeves en bevatten per tube 12ml. Op de tube staat verder Gouache. Er is ook een aquarel variant van maar die hebben geen hoge dekkracht, deze wel!

Mocht je het gaan proberen dan ben ik heel benieuwd wat jou ervaring is!

Succes

Groeten

Cees
Cees Regeling

Berichtby vandekolk » 12-01-12 21:21

Wat een werk allemaal, ik gebruik gewoon waterverf uit die rondjes in zo'n plastic bakje,
daar zitten allerlei kleuren in. Kost geen drol en even de haardroger erover en het is droog.
Daarna met keukenpapier iets nat en dan veeg je het zo in de naden enzo.
Is het niet naar wens dan haal je het er zo weer af, is het klaar dan lak erover en voor elkaar.
Geeft ook een beetje een schaduw effect.
Groeten Harm.
vandekolk

Berichtby erik.keizer » 14-01-12 12:31

vandekolk schreef:Wat een werk allemaal, ik gebruik gewoon waterverf uit die rondjes in zo'n plastic bakje,
daar zitten allerlei kleuren in. Kost geen drol en even de haardroger erover en het is droog.
Daarna met keukenpapier iets nat en dan veeg je het zo in de naden enzo.
Is het niet naar wens dan haal je het er zo weer af, is het klaar dan lak erover en voor elkaar.
Geeft ook een beetje een schaduw effect.
Groeten Harm.

Hee, wat goed, iemand die er ervaring mee heeft. Bedankt voor je reactie. We zijn natuurlijk benieuwd hoe het er uit ziet. Wil je wat foto's van je werk plaatsen?

Grtn,
Erik
erik.keizer

Berichtby vandekolk » 19-01-12 21:10

Ik heb er net één af, een Tomcat nog nooit zo lang met een model bezig geweest.
Zal zien of ik er een paar toonbare foto's van kan maken.
Groeten Harm.
vandekolk

Return to Modelbouw