by Rob van Oosterzee » 09-10-11 15:54
Hallo Eric,
Ik weet niet wat je precies bedoelt met "olieverfwash", maar zoal Cees opmerkt, een droogtijd van minimaal een week is voor enamelverf wel vereist.
Ik spuit mijn modellen met Revell of Humbrol enamelverf en laat deze verf een week drogen. Dan giet ik wat terpentine van de bouwmarkt (geen terpentijn!) in een leeg koffiemelkcupje, doe er een kleine hoeveelheid Humbrol Glosscote bij en enkele druppels zwarte en bruine enamelverf naar behoefte. Dan probeer ik deze wash eerst uit op een proefstukje dat gelijk met het model is gespoten, om het effect van de wash te beoordelen. Dit kan pas nadat de verf na een uur of zo is gedroogd, in natte toestand kun je een wash niet goed beoordelen. Afhankelijk van het resultaat doe ik er dan wat zwarte verf bij om de wash donkerder te maken, of terpentine om hem juist wat lichter te maken. Ik breng de wash dun aan met een kwastje, telkens een klein stukje, om te voorkomen dat de wash langs het gehele model gaat lopen! Als de verf na een paar dagen voldoende is gedroogd, breng ik nog wat accenten aan met pastelpoeder (afgeschraapt van pastelkrijtjes) waarna het gehele model met enkele dunne laagjes Glosscote wordt gespoten om een egale ondergrond te verkrijgen voor het decallen. Na het decallen volgen dan nog enkele dunne laagjes mat- of glansvernis naar keuze. Heb op deze wijze nooit problemen gehad met loslaten van de ondergrond.
Future (of Parket Plus in Nederland) gebruik ik alleen om cockpitkappen mooi helder te krijgen. Ik hoop dat het probleem hiermee wordt opgelost.
Het kan zijn dat voor acrylverf een andere methode vereist is, ik heb daar geen ervaring mee.