Welcome
Welkom bij het forum van IPMS Nederland, de vereniging voor Plastic Modelbouw. Kijk voor de website op www.ipms.nl

U kijkt nu als gast, REGISTREER als forumdeelnemer (member) als u mee wilt discussieren. Let op de voorwaarden. Als u lid bent, klik dan op INLOGGEN.

Vliegshow 1945

Alles buiten IPMS en modelbouw om (bijvoorbeeld evenementen etc)

Vliegshow 1945

Berichtby hans weijand » 02-10-11 12:30

Dit is een filmverslag van een vliegshow op Freeman Field in september 1945:
https://www.facebook.com/photo.php?v=1723870789084

Te zien zijn onder andere een static-line met buit gemaakte, voornamelijk, duitse
vliegtuigen, een taxiende Ju-290, een vliegende Ju-88 en diverse amerikaanse
vliegtuigen.

Veel plezier

Hans
hans weijand

Re: Vliegshow 1945

Berichtby jack gryskiewicz » 29-10-11 20:53

Hallo Hans,

Ik kwam toevallig je mail met de vliegshow uit '45 tegen en ik moet inderdaad zeggen dat het een zeldzame, authentieke film is met voor ons modelbouwers/luchtvaart enthousiasten heel aardige beelden, maar ik heb er wel gemengde gevoelens over.....
Laat me uitleggen waarom: Deze vliegshow zou absoluut NIET hebben kunnen plaatsvinden in het door oorlog verwoestte Europa in 1945, wat mij des te meer (alweer) doet vermoeden dat de gemiddelde amerikaan totaal geen idee moet hebben gehad over wat er hier in die tijd gebeurd is.
Dus ook niet over hoe de bevolking HIER over zo'n show zou hebben gedacht en het zou hebben "doorleefd" als het ware.
Hoe me tegoede, ik ben geen "yankee-hater", heb zelf familie in New Jersey wonen, maar deze film spreekt wel boekdelen.
Ok, als "overwinnaars" van WW2 hebben de amerikanen (én britten, én russen, én...etc,etc) natuurlijk hun trofees willen laten zien aan hun bevolking, maar het gegeven getuigd wel van een zekere mate van naiviteit en eigenlijk "disrespect" voor de bevolking van europa, tenminste zo zou ik het zien als ik in die tijd geleefd had.......
Wij kijken er nu tegenaan (de filmbeelden bedoel ik) als vliegtuig bewonderaars, als bewonderaars van een stuk techniek uit die tijd, en zo hebben wellicht de mensen op die show er ook naar gekeken, maar dit zou zeker geen goed voorbeeld zijn geweest om de gemiddelde amerikaan bewust te willen maken over wat de tweede wereld oorlog voor (met name) Europa moet hebben betekend.....

just my two pennies,

groeten,
Jack.
jack gryskiewicz

Return to Overige onderwerpen