Welcome
Welkom bij het forum van IPMS Nederland, de vereniging voor Plastic Modelbouw. Kijk voor de website op www.ipms.nl

U kijkt nu als gast, REGISTREER als forumdeelnemer (member) als u mee wilt discussieren. Let op de voorwaarden. Als u lid bent, klik dan op INLOGGEN.

AEG C.IV

Modelbouw in het algemeen over ALLE modelbouw onderwerpen

AEG C.IV

Berichtby Thedo » 15-10-09 20:05

Ik ben begonnen aan een AEG C.IV van Copperstate Models. Ik wil het model afwerken in de kleuren van het geinterneerde nederlandse toestel. Tot nu heb ik slechts 2 foto's kunnen vinden: 1 op de Nedmil site en 1 in de Windsock Datafile. Weet iemand foto's waarop je de bovenkant en de rechterzijkant kunt zien? Ik wil met name weten waar de oranje bollen op de bovenvleugel gepositioneerd zijn en of ze in een wit vlak zijn aangebracht. Op Nedmil staat dat het vliegtuig geheel lichblauw was. De Datafile lezende lijkt het mij echter waarschijnlijker dat de bovenkant van het toestel blank linnen was omdat Fokker de C.IV's zo afleverde. Waarom zou men het vliegtuig na internering geheel overschilderen en daarna nog de "streaking" aanbrengen? Andere vraag: op beide foto's ontbreekt de uitlaat. Wat zou daarvan de reden kunnen zijn?
Thedo

Re: AEG C.IV

Berichtby NicoTeunissen » 16-10-09 8:28

OP de foto van de zijkant op Nedmil kan je in ieder geval de positie van de oranje bollen aardig inschatten zoals ze aan de onderkant van de bovenvleugel gepositioneerd zijn. Ze zullen aan de bovenkant op dezelfde plek zitten vemoed ik.

Afbeelding

Naar de foto kijkend lijkt overigens de bovenkant van de ondervleugel van een lichte kleur, daarom is misschien de conclusie getrokken dat deze lichtblauw kunnen zijn. Echter direct zonlicht zou best een donkere kleur (mij lijkt nml. dezelfde kleur als die van de romp vrij logisch) .

Je benoemt als referentie overigens de Fokker CIV, moet dat niet de DIV zijn?

Groetjes, Nico
Een bouwdoos is sneller gekocht dan gebouwd
NicoTeunissen

Berichtby Thedo » 16-10-09 19:19

Fokker heeft een aantal AEG C.IV's in licentie gebouwd. In de Datafile staat een foto van een Duitse door Fokker gebouwde C.IV en die wordt beschreven als 'typical Fokker factory finish with olive streaking over natural fabric upper surfaces'. De romp ziet er verdacht identiek uit met de oranje bol op exact dezelfde plaats als het zwarte kruis.

Je kunt gelijk hebben over het effect van de zon op de bovenkant van de ondervleugel, maar het zou ook kunnen dat de vleugels na reparatie geheel opnieuw zijn bekleed, zoals het kielvlak (hoewel dat er m.i. uitziet als ongeschilderd linnen).

Paul Thompson heeft mijn vraag ook op de WW1 Modeling List gezet. Tot nu toe zijn daar de meningen verdeeld. Op NedMil worden als referenties genoemd: KLu Vliegtuigen door Th. Postma; W. Schoenmaker 1987, De Alk, Alkmaar en Van Brik tot Starfighter 1 van H. Hooftman. Ik heb deze boeken niet. Zou iemand die ze wel heeft, daar eens in kunnen snuffelen?
Thedo

Berichtby NicoTeunissen » 16-10-09 19:34

KLopt,

Iki heb Paul T. op deze vraag gewezen en hij is er aardig fanatiek mee aan de gang gegaan...

Groetjes, nico
NicoTeunissen

Berichtby NicoTeunissen » 16-10-09 19:43

Ahum,...

.....ik heb dus zelf soms meer dan ik denk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes, Nico
NicoTeunissen

Berichtby Thedo » 16-10-09 20:21

Nico, hardstikke bedankt. Dit lijkt wel aan te tonen dat de vleugels opnieuw bekleed zijn en ook lichtblauw geschilderd. Mogelijk hoogglans gevernist en als laatste de oranje bollen erop. Op het stabilo is nog iets van streaking te zien. Ik denk dat op de bovenkant van de romp geen streaks zitten omdat die op het stukje rompzijkant boven het stabilo ook ontbreken. Dus nu is de vraag: waren de rompzijkant en stabilobovenkant toch linnen?
Mooi dat mijn vraag over de uitlaat nu ook beantwoord is.
Thedo

Return to Modelbouw