Welcome
Welkom bij het forum van IPMS Nederland, de vereniging voor Plastic Modelbouw. Kijk voor de website op www.ipms.nl

U kijkt nu als gast, REGISTREER als forumdeelnemer (member) als u mee wilt discussieren. Let op de voorwaarden. Als u lid bent, klik dan op INLOGGEN.

Pfalz D.III tweedekker op 1/32

Laat hier je modellen in aanbouw zien.

Pfalz D.III tweedekker op 1/32

Berichtby meindert de vreeze » 25-05-08 12:35

Een andere leuke door Nederland geinterneerde tweedekker is de Pfalz D.III tweedekker

Het geprutst met de Gotha (kijk op http://ipms.freeforums.org/gotha-g-iv-duitse-bommenwerper-de-lva-beschildering-t30.html ) bracht me op het idee eerst wat te bouwen in een wat grotere schaal.. Vooral omdat ik wat ervaring wilde opdoen met spandraden voordat ik dit ga toepassen op een model op 1/72. daar wordt het toch wat lastiger dan 1/32 omdat je er dan slechter bij kan.

Afbeelding

De RODEN kit van de Pfalz D.III (no.613) is prachtig. De details zijn mooi
en ook al krijg je geen etched metal onderdelen, het ziet er fijntjes uit.

Afbeelding

De decals zijn voor Duitse kisten:

Afbeelding

Hier zie je al wat van de aanbouw

Afbeelding

De motor is mooi gedetailleerd, je zou veel verder kunnen gaan maar ik breng alleen wat extra motor kabeltjes aan.
Afbeelding

Het interieur werd naar smaak wat gedetailleerd:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heel veel zie je niet van het interieur.

Afbeelding

In de RODEN kit zitten ook de motorophang spanten, het past wel maar de romp helften op elkaar krijgen wordt later toch wat gepruts.

Ik wil een door Nederland geinterneerde kist maken.
Meer info kunnen IPMS leden zien op NEDMIL:

http://ipmsnl.netfirms.com/nedmil/nedmil-index.html

Een tekening van de "gewone Pfalz" is deze

Afbeelding

Maar toen ik goed ging kijken naar de spaarzame foto's van de Nederlandse kist, leek dit een D.IIIa. Daarbij lijkt wel of een stuk van de motorbeplating niet is gemonteerd. Verder is het horizontale stabilo anders van vorm. Het is rond aan de voorkant.

Dat wordt dus zagen in de motorbeplating en met plastic plaat het stabilo aanpassen.. Maar dat komt de volgende keer!

:)
meindert de vreeze

Berichtby NicoTeunissen » 27-05-08 21:10

Bij de Pfalz DIII zijn de machinegeweren geïntegreerd in de romp. Tijdens dagelijks onderhoud aan het front bleek het veel te omslachtig te zijn om werkzaamheden te verrichten aan de machinegeweren. Vandaar dat Pfalz verzocht werd deze constructie te veranderen en de machinegweren aan de buitenkant te monteren. makkelijk toegankelijk dus. Dat werd de Pfalz DIIIa. Een andere rompconstructie dus ter hoogte van de machinegeweren en beslist niet simpelweg weg gelaten plaatdelen.

Succes verder met dit mooi vliegtuig!

groet, Nico
Een bouwdoos is sneller gekocht dan gebouwd
NicoTeunissen

Berichtby meindert de vreeze » 01-06-08 10:51

weer wat verder gegaan met de Pfalz.

Afbeelding

Voor het aanbrengen van de spandraden waren tevoren heel veel gaatjes geboord in de vleugels en romp.

Omdat het model vrij groot is en een egale kleur heeft werd de montage van vleugels en romp nu al gedaan.

Afbeelding

Gelukkig zijn de kit stijlen goed van lengte, anders wordt het uitlijnen wel erg moeilijk. Even fixeren met drupje superlijm, alles monteren en daarna als alles goed recht zijn nalopen met vloeibare plastic lijm. Een dag laten drogen!

Na deze vleugel montage werden de spandraden aangebracht. Een heel werkje maar de gaatjes waren al voorgeboord. Gewerkt werd van binnen naar buiten toe.

De spandraden zijn van dun vislijn. Aan de ene kant vastlijmen in een gat met superglue. Soms een knoopje aanbrengen dat je meer lijmoppervlak hebt in een gaatje. Goed laten drogen.

Daarna de andere kant van een spandraad aanbrengen in het juiste gat en vervolgens onder gewicht strak houden met een wasknijper aan het draadje te klemmen. daarna weer lijmen in het gat met superlijm.

Een hele klus maar na een middagje is je tweedekker "gespannen". Je constructie van de vleugel is ook gelijk net als in het echt sterker geworden.

Afbeelding

Afbeelding

een zicht op de motor met de typische open constructie, er moet nog even geschuurd worden om de randen strak te krijgen.

Afbeelding

de aangepaste staart van de D.IIIa

Afbeelding

en de kortere afgerondde ondervleugel van de D.IIIA

Afbeelding

De opengeboorde gaten werden weer dicht gemaakt nadat de spandradden waren aangebracht, goed e.e.a was gedroogd en het teveel aan lengte werd afgesneden met een scherp mes.
Afbeelding

Plamuur netjes afschuren en het model is klaar voor een eerste grijze verflaag.

:?
meindert de vreeze

Berichtby meindert de vreeze » 28-08-08 7:22

De Pfalz is daarna in een grijs laagje gezet.

Nu was het tijd voor de kleurtjes.
Het geheel werd aluminium dope kleurig gespoten met een potje aluminium en daarna de romp boven- en zijkanten zwart. Dat laatste heb ik met een kwastje gedaan in acrylverf.

Afbeelding

en
Afbeelding

Het begint er nu al aardig op te lijken.

De grote oranje LvA bollen zal ik zelf moeten gaan maken op decalsheet. Ze zijn erg groot en ik heb geen verkrijgbare decals kunnen vinden.
meindert de vreeze

Berichtby meindert de vreeze » 27-05-09 18:58

we zijn nu een tijdje verder en wellicht vraag je je af waarom het model niet echt verder is afgebouwd.

Welnu, John vertelde me eind 2008 dat er wat vage foto platen zijn opgedoken van deze geinterneerde Pfalz waaruit bleek dat er een lozenge patroon op de vleugels zat.
Heel fijn, want onbekend is welk patroon, laat staan welke "decals" .
In de RODEN kit zitten alleen kleurige schema's, al heeft recentelijk WingNut WIngs een Pfalz aangekondigd en schijnen ze ook met losse decals uit te komen. Even wachten dus maar weer!

http://www.wingnutwings.com/ww/comingsoon

Tips en theorie'n welkom :wink:
meindert de vreeze

Re: Pfalz D.III tweedekker op 1/32

Berichtby meindert de vreeze » 07-06-11 17:07

he... he...

eindelijk heb ik de moed gevonden deze Pfalz D.IIIa door de LVA gebruikt af te gaan bouwen. Er was wat extra informatie gekomen en ik had denk ik nu de goede decals voor de Lozenge patronen.... (overigens heeft WingNut Wings begin 2011 aparte lozenge decals sets uitgebracht; ik zal later een recensie maken daarvan voor in het IPMS blad "Modelbouw in Plastic").

Wat heb ik verder gedaan aan dit model.....

=============
Zoals al geschreven... de kleurtjes. Nu, ja dat was voor deze LVA kist niet eenvoudig. Omdat er alleen foto-glasplaten waren in die tijd, is het interpreteren van de kleuren niet eenvoudig. Het inschatten van donkere en lichte tinten is nauwelijks mogelijk, je moet dus uitgaan van ook beschrijvingen van kleuren uit die tijd of stukken linnen die nog her en der in musea te vinden zijn.

Duitse toestellen kregen bij aflevering een aluminium lak dope, de struts waren gelakt vurenhout met een houten walnoten propeller. Individuele kisten kregen vaak uitbundige schema's. Latere toestellen kregen het lozenge vleugel prints. Zoals al gemeld. vertelde John van de IPMS me eind 2008 dat er wat vage foto platen zijn opgedoken van deze geinterneerde Pfalz waaruit weer bleek dat er inderdaad een lozenge patroon op de vleugels zat van de LVA kist.

Richard van het eerste wereldoorlog forum attendeerde me op een Sergey Vlasenko. Die heeft mooie research gedaan voor een karton bouwplaat. Op het Aerodrome forum zijn ook diverse discussies geweest.

Ik kwam dan ook tot de volgende slotsom voor de LVA Pfalz D.IIIa kleuren:

Lozenge patroon met 5 kleuren aangebracht vleugels (onderzijde lichter, donkerder bovenzijden); ik gebruikte hiervoor decals van TECHMOD 32030 .
Afbeelding

Romp: Donkerbruin-rood waarvoor ik Revell Aquacolor nr.85 gebruikte;
Horizontaal stabilo: wit met rode randjes
Richtingsroer: wit
Kielvlak voor richtingsroer: zwart is waarschijnlijk
Vlakje staartslof onder kielvlak: aluminium dope
Struts van vleugel en onderstel: aluminium dope
Wiel "doppen": wit
Oliekoeler bovenin vleugel: metaal
Middenstuk vleugels bij romp: aluminium dope
Propellerdop: rood-bruin
Motor: metaal
Banden: bandenzwart

De oranje LVA bollen heb ik niet van decals gemaakt wat ik eerst van plan was, maar gespoten nadat ik deze met masking tape had afgeplakt op de vleugels en de romp.

De montage was achteraf niet handig. Want ik had de vleugels al voorzien van spandraden, de lozenge decals moesten nu in banen worden aangebracht en om de spandraden hen gevouwen. Achteraf kun je beter eerst de lozenge patronen aanbrengen voordat je vleugels monteert met de stijlen en de romp.

Afbeelding

De ribtapes (van witte decals) werden ook aangebracht ter plaatse van de vleugel spanten.
AfbeeldingAfbeelding
De cockpit kreeg een enkel metertje en de stoel een paar riempjes gemaakt van etched metal met gespen van etched metal.
Ook bij de wielstijlen werden spandraden aangebracht.
AfbeeldingAfbeelding

De propeller kreeg eerst een basis laag van bruin. Daarna een laag glansvernis en met een sponsje werden de dondere houtnerven in langsrichting aangebracht. De motoruitlaat werd aan het uiteinde open geboord
Afbeelding

Omdat de lozenge patronen natuurlijk niet perfekt doorlopen van de bovenkant en naar de onderkant met een wat ander patroon werd hier en daar met een kwastje de losse stukjes met verf opgevuld.

En het resultaat....
Afbeelding
Motor....
Afbeelding

Afbeelding
Langs de romp aan de achterstuk werden nog wat stuurkabels aangebracht van vislijn.....
Afbeelding

Ook de rode rand op het stabilo werden aangebracht met een verf kwastje.
Afbeelding

Afbeelding

en nog wat plaatjes....

Afbeelding

Afbeelding
En daar is ie dan.... een model van de Pfalz D.IIIa zoals gebruikt door de Luchtvaart Afdeeling (LVA) na internering. Staat leuk in de kast naast mijn SE-5a en Nieuport. Kijk eens op mijn website...: http://designer.home.xs4all.nl/models/models.htm
meindert de vreeze

Re: Pfalz D.III tweedekker op 1/32

Berichtby Joop Hirs » 07-06-11 17:43

Hoi Meindert,
Het model ziet er goed uit! Ga zo door :lol:

Joop
Joop Hirs

Return to In aanbouw....