Welcome
Welkom bij het forum van IPMS Nederland, de vereniging voor Plastic Modelbouw. Kijk voor de website op www.ipms.nl

U kijkt nu als gast, REGISTREER als forumdeelnemer (member) als u mee wilt discussieren. Let op de voorwaarden. Als u lid bent, klik dan op INLOGGEN.

M3 Bradley Tamiya 1:35

Laat hier je modellen in aanbouw zien.

M3 Bradley Tamiya 1:35

Berichtby erik.keizer » 11-01-12 21:30

Hoi,

Hier gaat weer een model van de zolderstapel. Ik had het model al jaren geleden grotendeels gebouwd en het afbouwen was maar een uurtje werk. Ik kan dus ook niet zoveel vertellen over het bouwen, behalve dat ik me niet kan herinneren dat het moeilijk ging.

Alle luiken en kleppen kunnen open. Dat is op zich wel mooi maar er zit geen interieur in de kit dus heb ik alles dicht gezet. Dat scheelt ook weer bij het spuiten straks :lol: .

Dus, na een uurtje bouwen staat het er nu zo bij.

Afbeelding

Nu nog bedenken welke camouflage ik er op ga spuiten; saai groen en snel klaar of spannend met veel kleuren (zoals op de doos) en uren spuiten? Hm, ik slaap er nog een paar nachtjes over. :?

W.v.

Erik
erik.keizer

Re: M3 Bradley Tamiya 1:35

Berichtby erik.keizer » 20-01-12 21:13

De grondverf zit er op. Voor de zekerheid heb ik maar weer Revell genomen (nummer 89) omdat de acrylverf die er overheen gaat nog wel eens gevoelig voor vettigheid kan zijn.

Afbeelding

E
erik.keizer

Berichtby erik.keizer » 22-01-12 14:53

Toch maar weer een poging tot pre-shading. Deze keer met Vallejo 71056 Black Grey.

Afbeelding

E
erik.keizer

Berichtby Bart Broeders » 23-01-12 19:50

Hoi Erik,

Waar zijn die zwarte lijnen voor en hoe breng je die aan.
Bart

Mijn grootste hobby Modelbouw....
Bart Broeders

Berichtby erik.keizer » 24-01-12 1:34

Het aanbrengen van een diepte effect vóór de basiskleur heet pre-shading. Daarmee kleur je de dieper liggende gedeeltes en eventueel randen van vlakken alvast wat donkerder. Door de daarop volgende basiskleur wat doorzichtig te houden schijnen dan de donkere lijnen er doorheen. Hierdoor krijgt het model (als je het goed doet) wat meer diepte. Ik heb de techniek ook nog niet vaak toegepast dus voor mij is het ook nog veel proberen en testen. De lijnen zijn met een airbrush gespoten.

Na de basislaag volgt dan een post-shading, die bestaat er juist in dat het midden van grote vlakken met een iets lichtere kleur dan de basiskleur wordt gevuld zodat er nog meer dieptewerking ontstaat.

E
erik.keizer

Berichtby erik.keizer » 28-01-12 21:08

Ik heb toch maar gekozen voor eenvoudig groen, dan kan ik me eens concentreren op de pre- en postshading. De groene lagen zitten er op en ik heb de postshading maar meteen behoorlijk overdreven. Ik had voor NL pantservoertuigen al eens Tamiya XF62 gebruikt, dat vond ik een goede weergave van RAL6014 (de oude KL groene kleur). Volgens de kleurtabellen is de overeenkomende kleur van Vallejo air 71043 Olive Drab. Die is echter wel wat bruiner dan de XF62 dus heb ik in eerste instantie de vlakken opgevuld met wolken van een groenere Vallejo kleur, namelijk 70893 US Dark Green. Om het kleurcontrast niet te groot te maken heb ik daarna de vlakken nog eens "gewolkt" met een mengsel van de 71043 en wit. En nu ziet het er zo uit:

Afbeelding

Vooral op de foto is het contrast tussen de preshading en postshading erg groot en ik hoop dat het enigszins egaliseert na het aflakken en washen. Nu ga ik het eerst even laten drogen en eens op zoek naar de illustere lak die Pledge Parket Plus heet (de nederlandse uitvoering van de nog illusterdere Future Acrylic Floor Wax).

Wordt vervolgd.

E
erik.keizer

Berichtby Bart Broeders » 29-01-12 4:58

Hoi Erik,

Prachtig geschilderd, is mooi zo komt mooi naar voren die randen.
Bart

Mijn grootste hobby Modelbouw....
Bart Broeders

Berichtby erik.keizer » 05-02-12 15:00

Na veel zoeken eindelijk de Pledge vloerwas gevonden.....bij de Albert Heijn om de hoek :roll: . Het is niet de Parket Plus maar volgens de website is dit de vervanger daarvan. Het laat zich wel goed onverdund spuiten en het ruikt lekker maar verder bevalt het me nog niet geweldig. Er zijn heel veel laagjes nodig voordat het begint te glanzen en er ontstaan veel ongelijk glanzende plekken. Een mooi egale glans lukt dus niet echt goed.

Afbeelding

Ik had gelezen dat het produkt waarvan het is afgeleid, Future acrylic floor wax, vooral geschikt is om canopy's in te dopen zodat ze mooi glanzend worden. Ik ben dat nu aan het proberen maar tot zo ver ben ik daar ook nog niet zo van onder de indruk.

Voor de Bradley is het in elk geval even voldoende zo. Ik laat hem mooi drogen en dan verder met decals, washes, weathering etc.

E.
erik.keizer

Berichtby erik.keizer » 13-02-12 0:27

Door andere bezigheden weinig tijd gehad om iets aan de Bradley te doen deze week. Nog wel snel de decals aangebracht en ontdekt dat daar heel veel scheuren in zaten. Ze zitten er op maar echt fraai is het nog niet. Wellicht een excuus om extra weathering aan te brengen :lol: .

Verder verkleurt de Pledge lak door de Set en Sol en ik heb zelfs de indruk dat het zelfs door water vlekken vertoont. :?

E
erik.keizer

Berichtby erik.keizer » 11-03-12 0:51

Vorige week heb ik de matte lak aangebracht en goed laten drogen. Ik had wel behoorlijk wat lagen nodig om de vlekken te verbergen die de Set en Sol op de parketlak hadden achtergelaten. Deze keer heb ik de blanke lak van Tamiya gebruikt, vermeng met 30% Flat Base van Tamiya. De volgende keer probeer ik iets minder Flat Base denk ik want het effect is nu wel erg mat.
Afbeelding

Vervolgens ben ik maar begonnen met een donkerbruine olieverf wash. Ik heb in een redelijk willekeurige verhouding zwart, burnt sienna en raw umber vermengd met wasbenzine en op de dieper gelegen delen aangebracht.
Afbeelding

Tenslotte heb ik met een doek en wattenstaafjes met wasbenzine de meeste vlekken weggeveegd zodat het in hoeken en randjes bleef staan.
Afbeelding

De volgende stap is het verven van de details en nog een wash voor nog wat meer diepte.

W.v.

Erik
erik.keizer

Next

Return to In aanbouw....