by peter neinhuis » 02-03-12 21:08
Hoi,
Ik zat met hetzelfde probleem. En nee, ik heb het probleem nog niet 100% opgelost, maar met de huidige 80% kan ik wel leven. Bezint eer ge begint.....
Waar moet je om denken voordat je begint met zo iets? De bruikbaarheid, en alles wat je denkt mee te slepen voor een bouw- bijeenkomst of een regio dag of ESM (of vakantie). En als het heel handig is, ook thuis te gebruiken.
Ik had in het verleden de grote kast van Jaap Woort al eens bekeken, en na het bekijken van de foto's die ik ervan had gemaakt, heb ik beesloten om zo iets te maken, maar dan veel kleiner.
Mijn eisen: Verlichting erin of makkelijk erop te plaatsen, ruimte voor een haspel (anders heb je nog niks aan je licht), een afdekplaat die jer simpel uitschuift, en een afdekplaat met scharnieren waarop een snijmat geplakt zit. De overige ruimte wilde ik vullen met op maat gemaakte laden, waarin je de losse materialen kwijt zou moeten kunnen.
En dan komt het "probleem", ik neem ontiegelijk veel troep mee, met name een heel scala aan verf en kleine gereedschappen zoals mesjes, vijlen, schuurpapier, etc., etc. . Kortom, als je aan basic materialen genoeg hebt, kun je ook toe met ene klein plastic gereedschapskoffertje (had ik vroeger ook).
Omdat ik ook heb ontdekt dat airbrushen op lokatie leuk kan zijn, heb ik mijn kast uitgebreid met een tweede modelu die ik eraan vast kan maken. Het voordeel is dat er nu ook ene kleine compressor in kan, en dat ik nu bijna allle materailen mee kan nemen. Overgiens, je krijgt er flinke armspieren van, zo zwaar is de kast nu. Dat ligt aan de inhoud, en aan het gebruikte basismateriaal (Ikea hout dat nog over was).
Ik had er eerste mdf laden in, maar die heb ik vervangen door plstic laden, dat scheelde de helft in gewicht.
Zoals gezegd, met mijn huidige oplossing ben ik 85% tevreden. De koffer is redelijk handzaam, amper te tillen, maar voldoet aan bijna al mijn eisen. Echter, een mogelijkheid om het geval op een steekkar te plaatsen overdenk ik nog.
Waarom? Ik had heirvoor een grote tweedelige gereedschapskoffer van plastic met wieltjes eronder. En dat werkte niet. Op bestemming staat het ding altijd in de weg, geschikt om achter je aan te slepen was het ding ook net niet (te kort, te kleine wielen, handgreep op de verkeerde plek) en ik kon niet alles er makkelijk in en uithalen.
Daarom eerst potlood en papier gepakt, wat schetsen gemaakt, en daarvandaan maar aan het experimenteren geslagen.
Ik wens je vele succes bij je zoektotcht, en ben je ene handige knutselaar, dan zou ik gaan voor een goed gejat ontwerp dat je naar eigen smaak kan opbouwen.
MVG, Peter