Welcome
Welkom bij het forum van IPMS Nederland, de vereniging voor Plastic Modelbouw. Kijk voor de website op www.ipms.nl

U kijkt nu als gast, REGISTREER als forumdeelnemer (member) als u mee wilt discussieren. Let op de voorwaarden. Als u lid bent, klik dan op INLOGGEN.

Gereedschapkist / kast

Modelbouw in het algemeen over ALLE modelbouw onderwerpen

Gereedschapkist / kast

Berichtby Cees Regeling » 23-01-12 17:02

Hallo medeleden !

Ik ben al enige tijd bezig een houten gereedschapkist / kast te verzinnen die ik thuis kan gebruiken, maar ook mee kan nemen naar een regiobijeenkomst om te bouwen. Ik denk dan aan een kleine kast met laden erin en wielen eronder zodat ik alle benodigdheden mee kan nemen. Op een bijeenkomst zou dan bijvoorbeeld ook ee lamp erop geplaats kunnen worden. Heeft iemend al ervaring met een dergelijk item? Een foto zou ook heel welkom zijn !

Alvast bedankt !

Cees Regeling
Cees Regeling

Re: Gereedschapkist / kast

Berichtby erik.keizer » 27-01-12 10:26

Klinkt interessant, het ligt er natuurlijk helemaal aan hoe je het zelf voor ogen hebt. Misschien heb je hier iets aan:

Ik heb zelf vroeger veel getransporteerd in viskoffers (ik weet niet of het echt zo heet maar zo heb ik ze altijd genoemd). Die haal je bij een dierenwinkel of hengelwinkel en worden door sportvissers gebruikt om hun loodjes, dobbers en andere benodigdheden in te stoppen. Ik heb twee kleine, zoals op de foto, met twee schappen en één grotere met drie schappen. Misschien heb je ze nog wel groter.
Afbeelding

Als je van plan bent om een kleine kast om te bouwen zou ik zeker even langs de lokale 2e-hands zaken gaan. Je kunt geluk hebben dat er niet een geschikt houten ladekastje bij staat waar je wieletjes onder kunt zetten.

Succes!

Grtn,
Erik
erik.keizer

Berichtby peter neinhuis » 02-03-12 21:08

Hoi,

Ik zat met hetzelfde probleem. En nee, ik heb het probleem nog niet 100% opgelost, maar met de huidige 80% kan ik wel leven. Bezint eer ge begint.....
Waar moet je om denken voordat je begint met zo iets? De bruikbaarheid, en alles wat je denkt mee te slepen voor een bouw- bijeenkomst of een regio dag of ESM (of vakantie). En als het heel handig is, ook thuis te gebruiken.
Ik had in het verleden de grote kast van Jaap Woort al eens bekeken, en na het bekijken van de foto's die ik ervan had gemaakt, heb ik beesloten om zo iets te maken, maar dan veel kleiner.
Mijn eisen: Verlichting erin of makkelijk erop te plaatsen, ruimte voor een haspel (anders heb je nog niks aan je licht), een afdekplaat die jer simpel uitschuift, en een afdekplaat met scharnieren waarop een snijmat geplakt zit. De overige ruimte wilde ik vullen met op maat gemaakte laden, waarin je de losse materialen kwijt zou moeten kunnen.
En dan komt het "probleem", ik neem ontiegelijk veel troep mee, met name een heel scala aan verf en kleine gereedschappen zoals mesjes, vijlen, schuurpapier, etc., etc. . Kortom, als je aan basic materialen genoeg hebt, kun je ook toe met ene klein plastic gereedschapskoffertje (had ik vroeger ook).
Omdat ik ook heb ontdekt dat airbrushen op lokatie leuk kan zijn, heb ik mijn kast uitgebreid met een tweede modelu die ik eraan vast kan maken. Het voordeel is dat er nu ook ene kleine compressor in kan, en dat ik nu bijna allle materailen mee kan nemen. Overgiens, je krijgt er flinke armspieren van, zo zwaar is de kast nu. Dat ligt aan de inhoud, en aan het gebruikte basismateriaal (Ikea hout dat nog over was).
Ik had er eerste mdf laden in, maar die heb ik vervangen door plstic laden, dat scheelde de helft in gewicht.
Zoals gezegd, met mijn huidige oplossing ben ik 85% tevreden. De koffer is redelijk handzaam, amper te tillen, maar voldoet aan bijna al mijn eisen. Echter, een mogelijkheid om het geval op een steekkar te plaatsen overdenk ik nog.
Waarom? Ik had heirvoor een grote tweedelige gereedschapskoffer van plastic met wieltjes eronder. En dat werkte niet. Op bestemming staat het ding altijd in de weg, geschikt om achter je aan te slepen was het ding ook net niet (te kort, te kleine wielen, handgreep op de verkeerde plek) en ik kon niet alles er makkelijk in en uithalen.

Daarom eerst potlood en papier gepakt, wat schetsen gemaakt, en daarvandaan maar aan het experimenteren geslagen.

Ik wens je vele succes bij je zoektotcht, en ben je ene handige knutselaar, dan zou ik gaan voor een goed gejat ontwerp dat je naar eigen smaak kan opbouwen.

MVG, Peter
peter neinhuis

Berichtby Cees Regeling » 03-03-12 18:53

Hoi Peter!

Dank je wel voor je input. Ik heb inmiddels via een aantal forums wat info opgedaan en had zelf al een aantal schetsen gemaakt. Er naar kijkende lijkt het niet zo een probleem.....totdat je het gewicht gaat bekijken....en das dan weer wel een probleem! Diverse mensen hebben al aangegeven dat een kunststof koffer of kist waarschijnlijk een makkelijkere oplossing is. Maar hoe ik ook kijk en zoek, ze zijn mooi....maar geen van allen heeft dat wat ik zelf er graag in zie. Het is allemaal gebaseerd op de behoefte van een timmerman/monteur..etc. Veel hele grote vakken, en bijna geen kleine vakjes. De Hema maakt een variant die helemaal top zou zijn als ie wat groter was...de kleine gebruik ik al en die is best goed..maar zoals jezelf ook zegt als je wat materiaal wilt meenemen dan is het snel te klein.

Ik denk eraan om hem helemaal modulair te maken zodat ik net als wat jij aangeeft de boel kan koppelen.

Ik houd je wel op de hoogte van mijn ervaringen! Zodra het weer opknapt dan kan ik buiten aan de slag met zaagmachine etc. IK zal dan eens mijn knutselkunsten gebruiken en kijken waar ik terecht kom. !

Dank voor je reactie !!

Groeten

Cees
Cees Regeling

Berichtby peter neinhuis » 04-03-12 22:39

Hallo Cees,

Ik zal je later in de week even een pb sturen, dan kunnen we wat foto's uitwisselen.
Als ik het nog eens zou doen, dan zou ik voor de buitenkant geen 2cm dik hout meer nemen (al werkt dat natuurlijk wel enorm prettig), maar dan zou ik toch denken aan een aluminium of sandwixh materiaal. Het moet namelijk licht en heel sterk zijn. Maar, omdat je de voor en achterkant er af moet kunnen halen, heb je een "probleem" met hoeken.
Want vind maar eens een materiaal dat zo licht ens terk is, dat je zelf makkelijk kunt be- en verwerken tot je eigen bijna ideale kastje..... en het mag niks kosten.....
Maar dat geeft niet, want door ervoer te praten, en anderen hun mening te lateng even kom je steeds verder en ge je gewoon beginnen, en dan zie je wel waarmee je uitkomt. Ik had gisteren tenminste alweer veel plezier ervan, snel inpakken, uitpakken en thuis de boel weer snel op de eigen plek. De nadelen, die neem ik dan wel op de koop toe.

Heel veel succes!

MVG, Peter
peter neinhuis

Berichtby erik.keizer » 04-03-12 23:19

peter neinhuis schreef:Hoi,

Ik zat met hetzelfde probleem. En nee, ik heb het probleem nog niet 100% opgelost, maar met de huidige 80% kan ik wel leven. Bezint eer ge begint.....
Waar moet je om denken voordat je begint met zo iets? De bruikbaarheid, en alles wat je denkt mee te slepen voor een bouw- bijeenkomst of een regio dag of ESM (of vakantie). En als het heel handig is, ook thuis te gebruiken.
Ik had in het verleden de grote kast van Jaap Woort al eens bekeken, en na het bekijken van de foto's die ik ervan had gemaakt, heb ik beesloten om zo iets te maken, maar dan veel kleiner.
Mijn eisen: Verlichting erin of makkelijk erop te plaatsen, ruimte voor een haspel (anders heb je nog niks aan je licht), een afdekplaat die jer simpel uitschuift, en een afdekplaat met scharnieren waarop een snijmat geplakt zit. De overige ruimte wilde ik vullen met op maat gemaakte laden, waarin je de losse materialen kwijt zou moeten kunnen.
En dan komt het "probleem", ik neem ontiegelijk veel troep mee, met name een heel scala aan verf en kleine gereedschappen zoals mesjes, vijlen, schuurpapier, etc., etc. . Kortom, als je aan basic materialen genoeg hebt, kun je ook toe met ene klein plastic gereedschapskoffertje (had ik vroeger ook).
Omdat ik ook heb ontdekt dat airbrushen op lokatie leuk kan zijn, heb ik mijn kast uitgebreid met een tweede modelu die ik eraan vast kan maken. Het voordeel is dat er nu ook ene kleine compressor in kan, en dat ik nu bijna allle materailen mee kan nemen. Overgiens, je krijgt er flinke armspieren van, zo zwaar is de kast nu. Dat ligt aan de inhoud, en aan het gebruikte basismateriaal (Ikea hout dat nog over was).
Ik had er eerste mdf laden in, maar die heb ik vervangen door plstic laden, dat scheelde de helft in gewicht.
Zoals gezegd, met mijn huidige oplossing ben ik 85% tevreden. De koffer is redelijk handzaam, amper te tillen, maar voldoet aan bijna al mijn eisen. Echter, een mogelijkheid om het geval op een steekkar te plaatsen overdenk ik nog.
Waarom? Ik had heirvoor een grote tweedelige gereedschapskoffer van plastic met wieltjes eronder. En dat werkte niet. Op bestemming staat het ding altijd in de weg, geschikt om achter je aan te slepen was het ding ook net niet (te kort, te kleine wielen, handgreep op de verkeerde plek) en ik kon niet alles er makkelijk in en uithalen.

Daarom eerst potlood en papier gepakt, wat schetsen gemaakt, en daarvandaan maar aan het experimenteren geslagen.

Ik wens je vele succes bij je zoektotcht, en ben je ene handige knutselaar, dan zou ik gaan voor een goed gejat ontwerp dat je naar eigen smaak kan opbouwen.

MVG, Peter

Heb je ook een foto? Ik heb er nog niet echt een voorstelling van.

E
erik.keizer

Berichtby erik.keizer » 04-03-12 23:25

Wat ben je eigenlijk allemaal van plan om mee te slepen? :o

Ik kom voor mijn eerste levensbehoeften eigenlijk niet verder dan dit:
Afbeelding

En in tweede instantie dit:
Afbeelding

En naast het model dan wat verf, penselen, een poetsdoek en wat plastic card.

Dan hoeft het toch geen gigantische koffer op wielen te zijn?

Laat eens weten wat je allemaal mee wilt nemen. :P

E
erik.keizer

Berichtby Cees Regeling » 31-03-12 10:45

Hallo Heren,

Dank jullie wel voor jullie input. Ik deel de mening van Erik voor wat betreft wat je mee MOET hebben om eens een dag te plakken op een regiomiddag of zo. Hoe minder hoe liever! Maar goed, mijn zoektocht blijft onverminderd doorgaan. Wat ik er graag mee wil bereiken is gelijk aan wat Peter beschrijft. Ik verkeer op dit moment in de situatie dat ik inwoon bij mijn vriendin. Mijn eigen huis staat te koop...en daar staat nog wel al mijn spul...dus ook mijn ingerichte tafel met alles erop en eraan. Dus mijn doel is nu het maken van een mobiel geheel. Hierin moet dan eigenlijk alles passen....dus ook de verlichting...de compressor...verfspuiten...verf enz. enz..

Hiermee zou ik dan in mijn huidige verblijf (de keukentafel..hahaha)alles kunnen doen wat ik voorheen deed.

Ik heb op de diverse bijeenkomsten al eens goed om me heen gekeken maar heb de ultieme variant nog niet gezien.

Cees Regeling
Cees Regeling

Return to Modelbouw