Welcome
Welkom bij het forum van IPMS Nederland, de vereniging voor Plastic Modelbouw. Kijk voor de website op www.ipms.nl

U kijkt nu als gast, REGISTREER als forumdeelnemer (member) als u mee wilt discussieren. Let op de voorwaarden. Als u lid bent, klik dan op INLOGGEN.

garage diorama 1:43

Laat hier je modellen in aanbouw zien.

garage diorama 1:43

Berichtby erik.keizer » 12-08-11 22:25

Hoi,

Na behoorlijk wat jaartjes heb ik de modelbouwhobby maar weer eens opgepakt. Het project was eigenlijk eenvoudig bedoeld maar het is een beetje uit de hand gelopen ondertussen :oops: . Het zal ook nog wel even duren voordat het af is. Ik ga ook nog niet zeggen wat het precies gaat worden want het is nog een soort van verrassing.

Helaas is er op die schaal niet echt veel te vinden dus ik ben nogal aangewezen op scratchbuilden en hier en daar wat roven uit mijn voorraad van oude modellen.

Hieronder wat foto's van dingen die al klaar zijn. Tips en commentaar zijn altijd welkom.

Grtn,
Erik

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door erik.keizer op 03-01-12 21:24, in totaal 3 keer bewerkt.
erik.keizer

Re: diorama 1:43

Berichtby Joop Hirs » 15-08-11 18:37

Erik,
Het is niet te zien dat jij er een aantal jaren tussenuit bent geweest. Ik zou zo zeggen, ga zo door! Ik vind het er geweldig uitzien!

Veel bouwplezier.
Joop
Joop Hirs

Berichtby timvkampen » 20-08-11 7:49

Zeer mooi werk. Leuk om even een munt erbij te leggen om het perspectief weer te geven waarin je werkt (lees: klein!).
timvkampen

Berichtby erik.keizer » 20-08-11 22:29

Ik besefte ondertussen wel iets interessants. Namelijk dat het qua moeilijkheid niet zoveel uitmaakt in welke schaal je werkt. Het kleinste detail dat ik nog enigzins fatsoenlijk kan maken is ongeveer 1mm. Veel kleiner hoeft gelukkig ook niet want op de normale zichtafstand van zo'n 35cm herken je het toch niet echt meer.

Het leuke is dat dat dan geldt voor elke schaal. De werkplek in de laatste foto is ongeveer zo groot als een 1:35 Jeep. Maar voor een 1:35 Jeep geldt ook dat ik door zou gaan tot 1mm. De schaal maakt dus niet zo heel veel uit. 8)

Dat gezegd hebbende... Wat wel uitmaakt is de totale omvang natuurlijk, en daar heb ik me een beetje op verkeken :oops: . Als het een 1:35 Jeep was geweest was het model nu klaar :) . Nu moet ik nog ongeveer: 5 van die werkplekken, 5 bruggen, 1 kantoor, 2 voorraadkasten, 1 rommelzolder etc. etc. etc. :shock:

E
Laatst bijgewerkt door erik.keizer op 21-08-11 10:47, in totaal 1 keer bewerkt.
erik.keizer

Berichtby erik.keizer » 20-08-11 22:33

en nog een plaatje:
Afbeelding
erik.keizer

Berichtby Bart Broeders » 12-11-11 5:37

Hoi Erik,

Prachtig gemaakt, mijn complimenten.
Bart

Mijn grootste hobby Modelbouw....
Bart Broeders

Berichtby erik.keizer » 25-11-11 15:55

Ik had weer eens zin om iets aan de garage te doen en misschien is het wel aardig als ik dat hier eens beschrijf. Er stonden nog 4 steunpalen (of hoe die dingen maar heten) op de verlanglijst. Deze telescopische palen worden onder een auto op de hefbrug gezet zodat als de hefbrug zakt de wielen van de auto van de hefbrug getild worden.
Deze dus:
Afbeelding

Na het schetsen van de maten heb ik uit Evergreen 2mm rond en 1mm vierkant de losse onderdelen gesneden en op een tekening vastgelijmd om de hoeken goed te krijgen:
Afbeelding

Voor dit soort klein werk hecht ik meestal de onderdeeltjes met heel weinig UHU plastic lijm aan elkaar, net genoeg zodat ze aan elkaar kleven. Daarna ga ik er een fijn kwastje met Humbrol Liquid Poly overheen om het goed vast te zetten (het plaatje er onder is 0,5 mm en dient om de vierkante stripjes in het midden van het ronde staafje te krijgen):
Afbeelding

Na deze heb ik ook nog de versie met de ronde poten gemaakt. Ronde poten zijn van 1mm messing staf, gelijmd met secondenlijm. Na het plakken ziet het er dan zo uit:
Afbeelding

Op het witte plastic is niet heel goed te zien of er geen beschadigingen of lijmvlekken op de modelletjes zitten. Daarom gebruik ik graag een grijze grondlaag. Ik gebruik soms gewoon mat grijze verf maar de spuitbus met grijze Surface Primer van Tamiya bevalt me heel goed. Ook die in een potje vind ik heel goed bruikbaar, bijvoorbeeld om kleine kieren te vullen. De steunen na de primer:
Afbeelding

Tenslotte heb ik de steunen geverfd en wat diepte aangebracht met wash en drybrushen. Verder heb ik toch maar besloten om één van de steunen in een hogere stand te zetten met een 1,8mm Evergreen ronde strip. De "kettinkjes" aan de steekpennen zijn trouwens twee in elkaar gedraaide stukken getrokken sprue. Op de foto zijn de liggende steunen alleen nog in de basiskleur geverfd.

De zwarte steunen:
Basiskleur mat zwart, Humbrol 33
Drybrushen met Humbrol 32 (donkergrijs) en Humbrol 140 (middelgrijs)
Aflakken met Vallejo zijdeglans en weer drybrushen
De steun aan de bovenkant met Humbrol Metalcote polished steel 27003
De steekpen Humbrol 56, aluminium en 11 chrome
Wash met bruine plakkaatverf

De oranje steunen:
Basiskleur glans oranje, Humbrol 18
Afgelakt met Vallejo zijdeglans.
Wash met zwarte olieverf en bruine plakkaatverf
De uitstekend buis heeft H33 als basiskleur en is gedrybrushed met Metalcote polished steel.

Afbeelding

E
erik.keizer

Berichtby erik.keizer » 28-11-11 15:35

En weer een stapje verder. Het koplamp-meet-apparaat (of hoe zo'n ding ook heet) is ook klaar:

Afbeelding

Afbeelding

Vooral de lens was moeilijk. Uiteindelijk heb een doorzichtige plastic staaf verhit en op de juiste diameter getrokken. Vervolgens in de boormachine gezet en er een bolle kant aan geschuurd en geslepen. Vervolgens aan twee kanten de vlakke kant gevijld en met een zaag het puntje van de plastic staaf afgezaagd in de boormachine. Een mini draaibankje was handiger geweest maar met wat improviseren gaat het ook.

Erik
erik.keizer

Berichtby erik.keizer » 28-11-11 15:42

erik.keizer schreef:En weer een stapje verder. Het koplamp-meet-apparaat (of hoe zo'n ding ook heet) is ook klaar:

PS,
Het is ongeveer dit model:
http://i172.photobucket.com/albums/w28/Castermen/2011/SAM_0035.jpg
Laatst bijgewerkt door erik.keizer op 01-01-12 11:43, in totaal 1 keer bewerkt.
erik.keizer

Berichtby B.J. van de Maat » 28-11-11 19:34

klasse, schitterende details
Proper Planning Prevents Poor Performance !
B.J. van de Maat

Next

Return to In aanbouw....