Welcome
Welkom bij het forum van IPMS Nederland, de vereniging voor Plastic Modelbouw. Kijk voor de website op www.ipms.nl

U kijkt nu als gast, REGISTREER als forumdeelnemer (member) als u mee wilt discussieren. Let op de voorwaarden. Als u lid bent, klik dan op INLOGGEN.

garage diorama 1:43

Laat hier je modellen in aanbouw zien.

Re: garage diorama 1:43

Berichtby erik.keizer » 29-01-12 14:42

Ik heb even genoeg van deze werkbank dus bij deze: klaar!

Afbeelding

Voor de beeldvorming heb ik het hoekje waar de werkbank komt ook maar even proefgepast:

Afbeelding

Op naar het volgende stukje.

E
Laatst bijgewerkt door erik.keizer op 04-02-12 2:19, in totaal 1 keer bewerkt.
erik.keizer

Berichtby erik.keizer » 04-02-12 0:05

Tijd voor het volgende projectje... bruggen. Dat was ongeveer het eerste waarmee ik met dit diorama begon en dat ging ook meteen goed fout. Zoals nog te zien is aan het origineel van de rijplaten rechtsonder.

Afbeelding

Ik had net de rijplaat en een kolom van Evergreen plaat gemaakt en was er best een beetje trots op dat het na zoveel jaren weer lukte zoiets te scratchen. Nu hou ik er niet zo van om veel van hetzelfde te doen dus besloot ik om van de rijplaat en de kolom een mal te maken zodat ik genoeg onderdelen voor 2 bruggen kon gieten met kunsthars. Vroeger deed ik dat heel eenvoudig door het originele onderdeel op een plastic plaatje te plakken en te bedekken met een flinke laag siliconenkit (inderdaad, die je ook voor je ramen en badkamer gebruikt). Dat ging altijd heel goed en was best een goedkope oplossing dus dat deed ik nu maar weer. Maar helaas, de tijden zijn veranderd en siliconenkit is enorm verbeterd.... voor gebruik om ramen en in badkamers want het hecht nu geweldig goed aan alles en mijn plastic onderdeeltjes in het bijzonder :o . Toen ik het bij de rijplaat ontdekte was de mal van de kolom nog niet uitgehard dus die kon ik met veel geklieder nog ontdoen van de restanten half opgedroogde kit maar de rijplaat was niet meer te redden. :cry: Ik heb de rijplaat uiteindelijk uit de mal gekregen (of eigenlijk: de mal om de rijplaat weg gesneden) maar de rijplaat was behoorlijk beschadigd. Uiteindelijk heb ik toch maar de dure 2-componenten siliconenrubber gekocht en heb twee bruggen en 4 kolommen gemaakt maar de motivatie was wel een beetje weg.

Nu, zo'n half jaar later is het dan toch weer tijd om over de brug te komen :mrgreen: dus daar ga ik de komende weken maar eens mee bezig. Totaal heb ik er 5 nodig waarvan twee hetzelfde zijn. Eentje is ondertussen al klaar:

Afbeelding

w.v.

Erik
erik.keizer

Berichtby B.J. van de Maat » 04-02-12 9:09

Mooi werk die werkbank, indrukwekkend.

Mocht je ooit weer rubber en resin nodig hebben raad ik deze site aan
http://www.perfect-scale.com/
Voor €39.00 euro heb je een pakket resin en rubber waar je heel erg makkelijk dingen mee kan reproduceren.
Proper Planning Prevents Poor Performance !
B.J. van de Maat

Berichtby erik.keizer » 04-02-12 14:15

B.J. van de Maat schreef:Mooi werk die werkbank, indrukwekkend.

Voor €39.00 euro heb je een pakket resin en rubber waar je heel erg makkelijk dingen mee kan reproduceren.

Bedankt voor de tip, altijd handig. Ik haal rubber en hars hier: http://www.formx.nl/ (produkten van Smooth-on). Het grote voordeel vind ik dat het echt een winkel is en je er ook met vragen terecht kunt en meteen advies krijgt. Dat bleek ook wel nodig want ik heb ondertussen ook al eens een verkeerd type rubber gekocht dat niet uithardde in combinatie met modelleerklei. Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen dus ik was blij dat ik het ze aan de balie kon laten zien.

E
erik.keizer

Berichtby erik.keizer » 05-02-12 15:19

erik.keizer schreef:
B.J. van de Maat schreef:Mooi werk die werkbank, indrukwekkend.

Bedankt voor de tip, altijd handig. Ik haal rubber en hars hier: http://www.formx.nl/ (produkten van Smooth-on). Het grote voordeel vind ik dat het echt een winkel is en je er ook met vragen terecht kunt en meteen advies krijgt. Dat bleek ook wel nodig want ik heb ondertussen ook al eens een verkeerd type rubber gekocht dat niet uithardde in combinatie met modelleerklei. Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen dus ik was blij dat ik het ze aan de balie kon laten zien.

E

Ik heb gisteren de "Silikon Grün" gietrubber van Perfect Scale gezien en volgens mij is dat de "Mold star 15" van Smooth-on. Enige voorzichtigheid is hierbij wel geboden. Dat type platinum hardende siliconen heeft wat voordelen tegenover het andere type, tin hardende siliconen. Er zijn echter ook nadelen, met name dat het op sommige materialen niet uithardt. Ik gebruik het daarom niet meer, ik ben overgestapt op de Mold Max serie tin hardende siliconen.

E
erik.keizer

Berichtby erik.keizer » 13-02-12 0:19

Weinig voortgang deze week, ik had het wat druk met andere dingen. Ik vond de polyester afgietsels van de staanders niet geweldig dus heb ik een nieuw malletje gemaakt en een aantal nieuwe staanders in PUR afgegoten (Smooth-Cast 300). De nieuwe mal is de roze (Mold Max 30), de blauwe is nog bruikbaar maar het rubber vond ik wat te zacht.

Afbeelding

E
erik.keizer

Berichtby Ferry Dierckxsens » 14-02-12 22:33

Komplimenten voor je werkbank, die is gewoon erg gaaf.

Ik ben benieuwd naar de voortgang van de hefbruggen, erg leuk project.

Groeten,
Ferry
My message is made with 100% recycled electrons
Ferry Dierckxsens

Berichtby erik.keizer » 19-03-12 0:06

Een klein stapje verder met de bruggen. Ik heb nogal wat tijd besteed aan het verbeteren van de gietstukken. Door de slechte mallen waren de gietsels toch niet echt geweldig en hadden veel nawerk nodig. Maargoed, de basis verflagen zitten er op en ik ben al een beetje begonnen met het aanbrengen van wat meer diepte en vuil.

Afbeelding

W.v.

E
erik.keizer

Berichtby Bart Broeders » 19-03-12 4:57

Netjes erik, ziet er goed uit.
Bart

Mijn grootste hobby Modelbouw....
Bart Broeders

Berichtby erik.keizer » 09-04-12 21:21

Eindelijk een beetje tijd en zin gevonden om iets aan de garage te doen. De twee rode bruggen zijn klaar. Eentje heb ik al in elkaar gelijmd, de tweede volgt later omdat ik nog niet weet hoe hoog ik die ga zetten.

Afbeelding

En met autotje:
Afbeelding

E
erik.keizer

PreviousNext

Return to In aanbouw....