Beste Nico,
Bedankt voor je complimenten.
Ik ben redelijk nieuw in het bouwen van vliegtuigen en het zullen er ook niet al te veel worden. De focus licht op diorama bouw van de bevrijdingsgevechten in Nederland 1944.
Hoe dan ook ik heb altijd een zwak gehad voor de meidagen 1940 en het bouwen van een Fokker D.XXI evenals het bouwen van een G1 stonden en staan hoog op het verlanglijstje.
Met de Classic Airframes kit dacht ik een goede kit te hebben maar dat viel toch een beetje tegen. Eigenlijk was de oude versie nog niet eens zo slecht. In deze kit zit bijvoorbeeld het lucht rooster aan de linkerkant aangegeven en nog belangrijker de landingslichten. Uiteraard is de nieuwe kit beter qua oppervlak en ben ik daar dus mee verder gegaan.
Het moeilijkste om te maken waren inderdaad die messing plaatjes voor de MG en landingslichten. Het heeft een tijd gekost om deze pas te maken en ik wist ook geen betere oplossing. Het niet kunnen vinden van informatie was/is het moeilijkste bij dit project. Zo zoek ik nog steeds naar info over hoe die radiodraad zit. Een klein driehoekje bij de cockpit is een raadsel.
De kleuren was natuurlijk ook een probleem. In de profiel over de D.XXI wordt de beige als een soort grijs afgedrukt. Ik heb de auteur gesproken en die bevestigde dat de kleuren van White Ensign toch echt de goede moesten zijn en dat de druk van het boek misschien niet helemaal 1oo% was qua kleuren. Tot mijn grote verassing ontstond de grijze kleur toen ik de beige zoals beschreven over het bruin spoot.
Of het goed is weet ik ook niet maar ik laat het maar bij.
Zo is ook de vraag of dat van die muizen klopt. Er staat ergens een artikel waarin wordt geschreven dat dit symbool uit de omgeving Eelde kwam. Alle daar gestationeerde D.XXI zouden er mee zijn uitgerust. In de meeste publicaties wordt echter gemeld dat deze muizen voor de 1e JaVa waren. Dat verhaal van Eelde klinkt erg goed ook omdat veel van de 1e JaVa Fokkers op foto zijn gezet zonder de muizen.
Ook is er nog die schoen. Ook hier is de grote vraag welke wel en welke niet. Een van drie Fokkers op Den Helder laat zien dat ze alle drie voorzien zijn van de muizen maar dat er maar 1 een schoen heeft. Het zijn drie toestellen in het tweede schema en het is redelijk duidelijk welke drie toestellen dit moeten zijn.
Voor zover ik weet zijn er twee foto’s van het door mij gebouwde toestel. Ze zijn gemaakt is de oranje periode en laten duidelijk geen muizen of laars zien.
Je ziet ik ben er nog niet helemaal.
Wederom bedankt
Marcel