Welcome
Welkom bij het forum van IPMS Nederland, de vereniging voor Plastic Modelbouw. Kijk voor de website op www.ipms.nl

U kijkt nu als gast, REGISTREER als forumdeelnemer (member) als u mee wilt discussieren. Let op de voorwaarden. Als u lid bent, klik dan op INLOGGEN.

Fokker D.XXI nummer 244 op 12 mei 1940

Laat hier je modellen in aanbouw zien.

Fokker D.XXI nummer 244 op 12 mei 1940

Berichtby Marcel Zwarts » 25-04-11 16:59

Bij deze een paar foto’s van de Fokker die ik aan het bouwen ben. Op dit moment is het tijd voor de decals waarna een zijdeglans laklaag zal volgen. Vervuiling aan de onderzijde, uitlaat en de machinegeweren zullen als laatste volgen. Bekabeling voor het richtingsroer, radio en de achtervleugels zal worden geplaatst als het schilderen af is en de cockpitkap vast zit. Het toestel zal in een diorama komen waarbij het vlak over een weiland plus sloot scheert op weg naar Waalhaven of het Fyenoord stadion op 12 mei 1940.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met vriendelijke groet

Marcel :mrgreen:
Marcel Zwarts

Re: Fokker D.XXI nummer 244 op 12 mei 1940

Berichtby NicoTeunissen » 27-04-11 10:25

Ik zie dat deze Classic Airframes kit zéér fraai is ge update met, naar ik aanneem, eigen gemaakte photo etched delen. Mooi vakwerk en de verbetreingen die je hebt gemaakt waren mij bij deze kit ook opgevallen, maar ik hheb niet voor alle tekortkomingen jouw skills om die zo aan te pakken.

Één van de mooist gebouwde DXXI's die ik tot nu toe ooit heb gezien!

Groetjes, Nico
Een bouwdoos is sneller gekocht dan gebouwd
NicoTeunissen

Berichtby Marcel Zwarts » 27-04-11 14:53

Beste Nico,

Bedankt voor je complimenten.

Ik ben redelijk nieuw in het bouwen van vliegtuigen en het zullen er ook niet al te veel worden. De focus licht op diorama bouw van de bevrijdingsgevechten in Nederland 1944.

Hoe dan ook ik heb altijd een zwak gehad voor de meidagen 1940 en het bouwen van een Fokker D.XXI evenals het bouwen van een G1 stonden en staan hoog op het verlanglijstje.

Met de Classic Airframes kit dacht ik een goede kit te hebben maar dat viel toch een beetje tegen. Eigenlijk was de oude versie nog niet eens zo slecht. In deze kit zit bijvoorbeeld het lucht rooster aan de linkerkant aangegeven en nog belangrijker de landingslichten. Uiteraard is de nieuwe kit beter qua oppervlak en ben ik daar dus mee verder gegaan.

Het moeilijkste om te maken waren inderdaad die messing plaatjes voor de MG en landingslichten. Het heeft een tijd gekost om deze pas te maken en ik wist ook geen betere oplossing. Het niet kunnen vinden van informatie was/is het moeilijkste bij dit project. Zo zoek ik nog steeds naar info over hoe die radiodraad zit. Een klein driehoekje bij de cockpit is een raadsel. :?:

De kleuren was natuurlijk ook een probleem. In de profiel over de D.XXI wordt de beige als een soort grijs afgedrukt. Ik heb de auteur gesproken en die bevestigde dat de kleuren van White Ensign toch echt de goede moesten zijn en dat de druk van het boek misschien niet helemaal 1oo% was qua kleuren. Tot mijn grote verassing ontstond de grijze kleur toen ik de beige zoals beschreven over het bruin spoot.

Of het goed is weet ik ook niet maar ik laat het maar bij.

Zo is ook de vraag of dat van die muizen klopt. Er staat ergens een artikel waarin wordt geschreven dat dit symbool uit de omgeving Eelde kwam. Alle daar gestationeerde D.XXI zouden er mee zijn uitgerust. In de meeste publicaties wordt echter gemeld dat deze muizen voor de 1e JaVa waren. Dat verhaal van Eelde klinkt erg goed ook omdat veel van de 1e JaVa Fokkers op foto zijn gezet zonder de muizen. :?:

Ook is er nog die schoen. Ook hier is de grote vraag welke wel en welke niet. Een van drie Fokkers op Den Helder laat zien dat ze alle drie voorzien zijn van de muizen maar dat er maar 1 een schoen heeft. Het zijn drie toestellen in het tweede schema en het is redelijk duidelijk welke drie toestellen dit moeten zijn.

Voor zover ik weet zijn er twee foto’s van het door mij gebouwde toestel. Ze zijn gemaakt is de oranje periode en laten duidelijk geen muizen of laars zien.

Je ziet ik ben er nog niet helemaal.

Wederom bedankt

Marcel Zwarts

Berichtby Hans Groenia » 27-04-11 20:56

mooie kit...

mocht je nog op zoek zijn naar een G1, op marktplaats staat er 1 te koop!
Hans Groenia

Berichtby Marcel Zwarts » 29-04-11 7:43

Dank je Hans,

Ik weet niet of je G1 in de schaal 1/72 bedoeld maar dat zal het niet worden.

Qua schalen houd ik het bij 1/35 en 1/16 voor militair, 1/350 voor schepen en 1/48 voor vliegtuigen.

Er is uiteraard de 1/48 Fokker G1 van Resin Classic Airframes, welke nog steeds te koop licht bij de luchtvaarthobbyshop maar om daar iets moois van te maken gaat me een beetje te ver. :oops:
Stiekem hoop ik dat het project van Flash Aviation van de grond komt en dan is de tijd daar om 1 of misschien wel 2 G1’s te bouwen. :wink:

Met vriendelijke groet.

Marcel Zwarts

Return to In aanbouw....