Welcome
Welkom bij het forum van IPMS Nederland, de vereniging voor Plastic Modelbouw. Kijk voor de website op www.ipms.nl

U kijkt nu als gast, REGISTREER als forumdeelnemer (member) als u mee wilt discussieren. Let op de voorwaarden. Als u lid bent, klik dan op INLOGGEN.

Ebay ervaringen...

Alles buiten IPMS en modelbouw om (bijvoorbeeld evenementen etc)

Ebay ervaringen...

Berichtby paul patist » 22-08-11 19:46

Hoi,

Onlangs dacht ik een kans te hebben om mee te bieden op een toch wel zeldzaam model, aangeboden in Amerika. Onmiddellijk na mijn bod bleek dit al overboden te zijn, wat zich nog tweemaal herhaalde. Na mijn laatste bod kreeg ik de vermelding dat ik wederom overboden was..Wat bleek? Iemand had hetzelfde bedrag geboden....(dat noem ik niet' You've been outbid').
Inmiddels doe ik niet meer mee. M.i. worden zo de prijzen kunstmatig astronomische hoogten ingeblazen :( .

Gr.

Paul
paul patist

Re: Ebay ervaringen...

Berichtby e.mettenlange » 22-08-11 20:20

Paul,

Dit heeft niet te maken met dat de prijzen kunstmatig de hoogte in worden geschoten, maar hoe het systeem werkt van eBay en zo te lezen weet jij niet hoe dat werkt. En dat is geen schande hoor...eBay werkt namelijk niet per opbod, maar met maximum biedingen en automatisch opvolgend bieden.

Ik probeer het uit te leggen; koper A doet een bod op een artikel, dit bod is een maximum bod, het officiële bod blijft op het startbod staan, totdat koper B voorbijkomt. Die geeft ook een maximum bod, is dit lager, dan is het bod van koper B, net iets hoger dan het maximum bod van koper A. Is het bod van koper B lager dan het bod van koper A, dan is het bod op het artikel gelijk aan het maximumbod van koper B. Koper A blijft dus de 'winnaar'. Dit omdat hij als eerste het dat bedrag heeft ingelegd en omdat zijn maximumbod hoger was.

Ter voorbeeld

Koper A 'winnaar'
Startbod: 1.00
Max bod A 20.00
Bod blijft: 1.00
Max bod B 15.00
Bod is nu 15.50, Koper A is winnaar

Koper B 'winnaar'
startbod 1.00
Max bod A 20.00
Bod blijft 1.00
Max bod B 25.00
Bod is nu 20.50, Koper B is winnaar

Ik hoop dat het je wat meer inzicht geeft in eBay.

Op zich is het systeem best eerlijk, want de prijzen worden juist niet de hoogte ingeduwd. Jouw maximum bod is namelijk niet direct het finale bod.
e.mettenlange

Berichtby H. de Jong » 22-08-11 20:32

Met eBay moet je een beetje geluk hebben, en je niet gek laten maken. Ik heb best wat koopjes binnengehaald via eBay.

Bedenk van te voren wat je maximum is, en houd je daar ook aan. Krijg je het object niet voor die prijs, dan is het slimmer om te wachten tot de volgende veiling van zo'n object. Duurt wat langer, maar het voorkomt dat je in het vuur van de strijd meer betaalt dan de bedoeling was.
H. de Jong

Berichtby Arjan Ouwendijk » 23-08-11 10:45

Inderdaad: geluk is een heel belangrijke factor.
Wat overigens ook wel 's wil schelen is om pas te gaan bieden op het laatste moment.
Ik zie regelmatig kits die aangeboden worden waar direct al een biedingsoorlog bij losbarst zodat zo'n kit al direct niet interessant meer is omdat de prijs gewoon té ver opgedreven wordt.......wachten is het toverwoord en dit houdt de prijs ook lager.
Dit werkt uiteraard niet altijd maar vaak wel.
En wat mijn voorganger al zegt: houdt je aan je maximumbod.....ik heb regelmatig toch in m'n enthousiasme doorgeboden en dan ga je flink meer betalen.
Wat ik geleerd heb de afgelopen jaren is dat je een kit die je heel erg graag wilt hebben altijd een keer tegen het lijf loopt....voor een hele mooie prijs.

Gr. Arjan
Arjan Ouwendijk

Berichtby NicoTeunissen » 24-08-11 18:30

Precies Ebay is altijd een beetje een kwestie van geluk, zowel voor koper maar zeker ook voor de verkoper. Ik verkoop ook wel eens wat (hoewel de laatste maanden niets meer). Ik heb soms wel eens het idee dat de "crazybidders" altijd aan mijn aangeboden spulletjes voorbij gaan en dat dezelfde categorie geregeld met mij mee biedt (en dan altijd winnen).

D't is soms geen touw aan vast te knopen. Ik heb wel eens een luchtvaartboekje gekocht dat een paar weken ervoor voor tientallen ponden werd verkocht en ik had 'm zelf oor een paar pondjes. Ik bied meestal op Ebay Engeland. Relatief lage verzendkosten.

Groetjes, Nico
Een bouwdoos is sneller gekocht dan gebouwd
NicoTeunissen

Berichtby meindert de vreeze » 26-08-11 9:23

voor Ebay zijn zelfs speciale programma's die automatisch een bod verhogen als een ander er iets overheen gaat. Het maximum stelt de koper tevoren in. Daarom zie je vaak dat steeds iets een dubbeltje of zo omhoog gaat. Zo'n programma zorgt er ook voor dat je niet bij de computer ('s nacht) hoeft te blijven.
meindert de vreeze

Return to Overige onderwerpen