Welcome
Welkom bij het forum van IPMS Nederland, de vereniging voor Plastic Modelbouw. Kijk voor de website op www.ipms.nl

U kijkt nu als gast, REGISTREER als forumdeelnemer (member) als u mee wilt discussieren. Let op de voorwaarden. Als u lid bent, klik dan op INLOGGEN.

Brush Fire Truck op M34 truck 1/35

Laat hier je modellen in aanbouw zien.

Brush Fire Truck op M34 truck 1/35

Berichtby Ferry Dierckxsens » 12-02-12 23:06

Een project wat ik recent gestart ben.
Een Amerikaans bosbrandweer voertuig, een brush truck, op basis van een M34 ex-leger truck.

Begin 2011 nam ik een verhuisdoos vol 1/24 truckparts over van iemand, en naast diverse 1/24 trucks zat er ook een gebouwde M34 legertruck bij.
Dit is de oude Monogram, en later nog diverse keren door Revell heruitgegeven M34 truck.
Aangezien ik eigenlijk geen militaire voertuigen bouw, bleef de truck aanvankelijk in een hoekje staan, totdat ik het idee kreeg om er een bosbranweervoertuig van te gaan bouwen.
In de VS zijn er talloze kleine landelijke korpsen die een dergelijk voertuig op basis van oude legertrucks in gebruik hebben. Het leuke voor de modelbouwer is, dat er geen 2 dezelfde zijn, kortom scratchbuild mogelijkheden zat.
Afbeelding
Dit is een willekeurig voorbeeld van zo'n truck, niet exact wat ik ga bouwen, en dit is trouwens een M35.

Na het verzamelen van behoorlijk wat foto's op internet, ook nog een fabrikant gevonden die tekeningen en maten had voor de watertankopbouw.
En na het uitbroeden van het bekende creatieve ei :idea: , gestart met de bouw, of eigenlijk eerst met de demontage van de truck.

Afbeelding
De "vrijwilliger" de M34 truck van Monogram/Revell zoals in de partij was gevonden, lekker dik onder het stof en aanverwante.

Afbeelding
De eerste onderdelen waren erg makkelijk los te maken, de lijm was kompleet uitgewerkt.

Afbeelding
Tijdens de grondige wasbeurt in een bakje met lauw sopwater kwam er spontaan nog meer los, en kon ik de decals verwijderen.
Verder alles geschuurd waar nog lijmresten of sprue-resten te vinden waren, en nog een keer wassen :D om het schuurstof te verwijderen.

Afbeelding
De eerste aanpassingen. Van Evergreen profiel drie balkjes op maat gemaakt om de ondergrond te vormen voor de vloer waar de watertank op komt te staan.

Afbeelding
Van plasticplaat een nieuwe vloer op maat gemaakt en op zijn plek gelijmt. De dikte van het plaatje in 0,5 mm.
De voorbumper losgezaagd, en een verlenging voor de chassisbalken gemaakt. Hier komt een loopbordes op, vanwaar een brandweerman kan blussen, als het voertuig langzaam door het terrein rijdt.

Afbeelding
Even een close-up van de chassisverlenging. Een extra dwarsbalkje is aangebracht om doorzakken te voorkomen. Als de truck weer is opgebouwd zie je daar niets meer van.

Tot zover even een beginnetje, updates volgen.

Groeten,
Ferry
My message is made with 100% recycled electrons
Ferry Dierckxsens

Re: Brush Fire Truck op M34 truck 1/35

Berichtby erik.keizer » 13-02-12 0:15

wow, stoere truck! Gave keuze voor de uitvoering ook. 8)

Dit ga ik zeker volgen.

Succes!

Erik
erik.keizer

Berichtby Ferry Dierckxsens » 13-02-12 18:27

Bedankt Erik.

Dan komt hier de volgende update.

Afbeelding
De verlengde voorbumper opnieuw gemonteerd. Zoals gezegd heb ik extra versterking ingebouwd, zodat de 1/35 branweerman ook blijft staan :wink:

Afbeelding
Het loopbordes heb ik uit polystyreen traanplaat op maak gemaakt. Nog een beste puzzle om de uitsparingen voor de sleepogen goed uit te lijnen.

Afbeelding
Op deze manier komt het loopbordes op de verlengde voorbumper. De zijkanten worden ook nog afgewerkt.

Dan de volgende uitdaging, de watertank. Ik heb gebruik gemaakt van informatie van een Canadese fabrikant van kant-en-klare skidpacks voor bosbrandweervoertuigen. Deze passen bijv. in de laadbak van grote pick-up trucks maar worden ook voor deze ex-legertrucks gebruikt.

Afbeelding
De tekeningen met de 1/1 maten in inches. Alles naar metrisch en daarna naar 1/35 omgerekend.

Afbeelding
Dan zelf alles voor de watertank nogmaals getekend om patronen te hebben zodat ik alle delen uit plasticplaat kan snijden.

Afbeelding
Alle benodigde delen voor de watertank en de skidplate, de meest rechtse. Dit wordt de "slede" waar de tank op komt te staan.

Afbeelding
De onderdelen aan de binnenzijde voorzien van verstevigingen en verbindingsbalkjes, en nu kan alles in elkaar gelijmt worden.
De u-profieltjes zijn aan de binnenzijde van de bovenste tankplaat gelijmt om stevigheid te krijgen. Hier komt een slanghaspel op te staan.

Afbeelding
En ziedaar, een watertank gereed voor verdere opbouw en afwerking.

Op naar de volgende update.

Groeten,
Ferry
Ferry Dierckxsens

Re: Brush Fire Truck op M34 truck 1/35 update 19 febr.

Berichtby Ferry Dierckxsens » 19-02-12 12:46

Zo inmiddels weer een aantal stappen verder me de bouw van mijn bosbrandweervoertuig.

Eerst maar eens een uurtje of wat doorgebracht met mijn scrap-dozen, op zoek naar evt. bruikbare onderdelen.
En zowaar nog wat gevonden ook, bij de betreffende foto's komen die onderdelen wel ter sprake.

De watertank is inmiddels antracit zwart, geheel volgens de folder, en ben ik begonnen aan een slanghaspel en een motorpomp.

Afbeelding
De onderdelen voor de slanghaspel. De beide zandkleurige ronde delen komen uit de partsbox. Het zijn origineel binnenzijden van de velgen van de Italeri Opel Blitz. Perfect voor de haspel buitenzijde.
De overige delen zijn gemaakt uit Evergreen. Het haspel komt in het midden boven op de watertank te staan. De haspelhouders zijn gemaakt uit 0,5mm Evergreen, waarbij de binnenste delen voorzien zijn van een rond gat waar de as van het haspel in past. Het hoeft niet perse te draaien, het zou wel kunnen.

Afbeelding
Afbeelding
Haspel even los opgebouwd voor het eerste idee, zo dient het te gaan worden.

Aangezien de basiskit al erg oud is, en uit een tijd komt waarin sommige details makkelijk werden weggelaten, nog wat kleine aanpassingen.
De opbergkasten in de treeplanken missen een achterzijde, dus die heb ik uit 0,5mm Evergreen aangebracht. Dit is vanaf de buitenzijde een stuk fraaier.
Ook extra luikjes gemaakt, dat ziet er als alles in kleur staat wat overtuigender uit.
Afbeelding
De brandstoftank mist ook een achterzijde, maar dat is eenvoudig op te lossen. Ook nog een vulopening met dop gemaakt.
De bovenzijde van de opbergkasten hoeft niet dichtgemaakt te worden, hier komt de kabinevloer overheen.
Afbeelding
Nieuw aangebrachte luiken, handgreepjes zitten er inmiddels ook op. (nog niet op de foto)

Afbeelding
Een zeer solide opstap gemaakt, op de foto's van 1:1 voertuigen zien die er ook allemaal heel grof en stevig uit, dus in model ook :D

Het maken van een motorpomp was nog even een uitdaging, maar met Evergreen en wat onderdeeltjes uit de partsbox ontstaat al snel iets leuks.
Ik heb 2 U-profieltjes tegen elkaar gelijmt, en in een houdertje van rondstaf op een skid van 2 L-profieltjes geplaatst.
Het zilveren kastje is een Kibri 1/87 onderdeel, dit wordt het regelpaneel. De waterpomp is gemaakt van een Roco minitanks wieltje en een rond 1/24 onderdeeltje. Inmiddels is de gehele pomp al aardig gereed, die foto's geven een nog beter beeld, en komen zo snel mogelijk 8)
Afbeelding
Pomp in wording.

Afbeelding
En de eerste stap hoe alles moet gaan worden.

Tot zover weer, vandaag lekker verder bouwen :lol:

Groeten,
Ferry
Ferry Dierckxsens

Berichtby erik.keizer » 20-02-12 0:25

Dat begint er al goed uit te zien. Heerlijk zo neuzen in de scrap box en onderdelen een nieuw leven geven. 8)

Keep up the good work. :P

E
erik.keizer

Return to In aanbouw....