Een Amerikaans bosbrandweer voertuig, een brush truck, op basis van een M34 ex-leger truck.
Begin 2011 nam ik een verhuisdoos vol 1/24 truckparts over van iemand, en naast diverse 1/24 trucks zat er ook een gebouwde M34 legertruck bij.
Dit is de oude Monogram, en later nog diverse keren door Revell heruitgegeven M34 truck.
Aangezien ik eigenlijk geen militaire voertuigen bouw, bleef de truck aanvankelijk in een hoekje staan, totdat ik het idee kreeg om er een bosbranweervoertuig van te gaan bouwen.
In de VS zijn er talloze kleine landelijke korpsen die een dergelijk voertuig op basis van oude legertrucks in gebruik hebben. Het leuke voor de modelbouwer is, dat er geen 2 dezelfde zijn, kortom scratchbuild mogelijkheden zat.

Dit is een willekeurig voorbeeld van zo'n truck, niet exact wat ik ga bouwen, en dit is trouwens een M35.
Na het verzamelen van behoorlijk wat foto's op internet, ook nog een fabrikant gevonden die tekeningen en maten had voor de watertankopbouw.
En na het uitbroeden van het bekende creatieve ei

De "vrijwilliger" de M34 truck van Monogram/Revell zoals in de partij was gevonden, lekker dik onder het stof en aanverwante.

De eerste onderdelen waren erg makkelijk los te maken, de lijm was kompleet uitgewerkt.

Tijdens de grondige wasbeurt in een bakje met lauw sopwater kwam er spontaan nog meer los, en kon ik de decals verwijderen.
Verder alles geschuurd waar nog lijmresten of sprue-resten te vinden waren, en nog een keer wassen

De eerste aanpassingen. Van Evergreen profiel drie balkjes op maat gemaakt om de ondergrond te vormen voor de vloer waar de watertank op komt te staan.

Van plasticplaat een nieuwe vloer op maat gemaakt en op zijn plek gelijmt. De dikte van het plaatje in 0,5 mm.
De voorbumper losgezaagd, en een verlenging voor de chassisbalken gemaakt. Hier komt een loopbordes op, vanwaar een brandweerman kan blussen, als het voertuig langzaam door het terrein rijdt.

Even een close-up van de chassisverlenging. Een extra dwarsbalkje is aangebracht om doorzakken te voorkomen. Als de truck weer is opgebouwd zie je daar niets meer van.
Tot zover even een beginnetje, updates volgen.
Groeten,
Ferry