Bouwtijd: 14 uur.
Eigenlijk zit het bouwen van het standaard model nu op 8 uur want ik ben een uurtje of 6 bezig geweest met het aanpassen van de achterwand van de mission module.
Eerst even wat informatie over het voertuig. Het duitse leger gebruikt ondertussen 4 verschillende versies van de Boxer. De drive module is voor elk voertuig hetzelfde maar de mission modules zijn allemaal verschillend. Het model van Revell is de GTFz, Gruppentransportfahrzeug, de versie voor troepentransport. De versie die ik nu aan het bouwen ben is de FüFz, Führungsfahrzeug, de versie voor commandovoering. Deze versie is van binnen uitgerust met diverse communicatie en "battlefield management" apparatuur. Aan de buitenkant is dat vooral te zien aan het dak. De FüFz heeft 3 dakluiken in plaats van de 5 van de GTFz. Het meest kenmerkend van de FüFz is wel de grote kist op het dak waar een opblaasbare tent in zit die achter aan het voertuig geritst kan worden. Voor het aanritsen zit er aan de achterkant een bak rondom de achterklep waar de verbindingssluis tussen voertuig en tent in zit.
Bij het conversiesetje dat ik krijg zit ook een aangepaste achterwand maar gezien de haast heb ik maar besloten de achterwand alvast zelf aan te passen zodat ik de mission module kan sluiten en het voertuig alvast in de primer kan zetten.
De luiken links en rechts in de achterwand van de FüFz zijn anders dan die van de GTFz. Om de nieuwe luiken er in te krijgen heb ik eerst de achterwand links en rechts kaal gemaakt en de gravering van het GTFz luik dichtgemaakt met superlijm. Omdat het plastic erg donker is en het aftekenen en krassen daardoor moeilijk is heb ik de zijkanten bespoten met witte Tamiya plamuur, vandaar de tape op de foto:

Vervolgens heb ik met een X-Acto mes de contouren van de luiken in de plamuur gekrast:

Daarna op de hoekpunten met een krasnaald puntjes gezet en van puntje naar puntje de contouren van de luiken ingekrast:

Na uitgebreid schuren en na-krassen zaten de lijnen er goed in en kon de rest van de detaillering beginnen. Ik heb siliconen malletjes gemaakt van de scharnieren van de GTFz en afgietsels daarvan naast de luiken geplakt. Ook van de ronde pantser-bevestigingsbouten heb ik afgietsels gemaakt en die op de juiste plaatsen op de achterwand gelijmd. De overige witte platen zijn afscherm- en bevestigingsplaten die ik gemaakt heb van evergreen. Tenslotte heb ik van vierkant 2mm evergreen strip de bak voor de tent-sluis gemaakt. De onderste horizontale verbinding moet nog verwijderd worden, die heb ik alleen ter versteviging voor tijdens het bewerken aangebracht. Als laatste heb ik met een dikke laag grijze Tamiya vloeibare plamuur het oppervlak van het afdek-doek over de bak aangebracht en er toen het nog nat was wat oneffenheden in aangebracht. De achterwand is nu klaar voor montage:

Zo ziet trouwens de achterkant van het origineel er uit:

Bron:
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?179052-Bundeswehr-Military-of-Germany/page65Ondertussen heb ik ook twee van de dakluiken verwijderd. Hopelijk morgen grondlak en dan wachten op de conversieset.
Wordt vervolgd.
E