by erik.keizer » 06-01-12 13:30
Hoi Walter,
Dat is een beetje afhankelijk van wat je wilt afplakken.
Voor afrondingen en flauwe bochten is een flexibele tape handig. Die van Tamiya is dat enigszins. In sommige verfwinkels en winkels voor grafische en kunstenaars spullen hebben ze dat vaak ook wel. Dat is wel prijzig maar je kunt er erg zuinig mee zijn door het alleen te gebruiken op de belangrijke plekken. De grote vlakken of minder zichtbare delen kun je dan nog gewoon met behangersplakband doen. De kwaliteit van behangersplakband is trouwens ook wel belangrijk. De goedkopere merken plakken vaak niet goed (of juist te goed), kunnen snel uitdrogen en lijmresten achterlaten. Vaak is het een kwestie van proberen tot je een goede gevonden hebt. Ik kon altijd goed overweg met de tapes van 3M maar dat is niet overal te krijgen en is wat duurder.
In sommige gevallen is het handiger om eerst de tape aan te brengen en het op het model op maat te snijden met een heel scherp mesje. Bijvoorbeeld bij het schilderen van raampjes kan dat heel handig zijn. In mijn topic over de P-40 beschrijf ik hoe dat gaat met Bare Metal Foil, een dunne zelfklevende metaalfolie die je heel gemakkelijk kunt snijden. In het verleden heb ik datzelfde ook wel eens gedaan met Scotch tape. Dat kun je gewoon bij boekhandels kopen. Het is niet doorzichtig maar een beetje melkwittig en doorschijnend. Als je dat op raampjes plakt wordt het doorzichtiger waar het plakt waardoor je heel gemakkelijk de randen kunt zien om langs te snijden.
Verder kun je vloeibare latex gebruiken om eerst een lijn te schilderen op het deel waar je geen verf wilt hebben. Als het droog is vormt het een rubber laagje die je na het verven heel goed weer kunt verwijderen. Veel modelbouwverf-merken hebben dit wel, bij Revell heet het bijvoorbeeld Color Stop. Eventueel kun je het ook weer bij een kunstenaars vakwinkel kopen per halve liter.
Tenslotte zou je nog poster-kneedgum kunnen gebruiken. Dat hebben ze ook weer bij boekhandels onder namen zoals Buddies en Blue-Tack. Dit kun je als worstjes op je model aanbrengen en een beetje plat drukken voor een scherpe overgang. Dit wordt vaak gebruikt bij het airbrushen maar werkt ook bij het kwasten.
Succes.
Groeten,
Erik