Welcome
Welkom bij het forum van IPMS Nederland, de vereniging voor Plastic Modelbouw. Kijk voor de website op www.ipms.nl

U kijkt nu als gast, REGISTREER als forumdeelnemer (member) als u mee wilt discussieren. Let op de voorwaarden. Als u lid bent, klik dan op INLOGGEN.

1:48 P-40 Warhawk van zolder gehaald - en klaar!

Laat hier je modellen in aanbouw zien.

1:48 P-40 Warhawk van zolder gehaald - en klaar!

Berichtby erik.keizer » 18-12-11 18:02

Hoi,

Het Boxer project heeft even pauze en naast het garage project heb ik even iets eenvoudigs nodig. In plaats van aan een nieuwe doos te beginnen ben ik eens de zolder op gedoken om in de doos "in aanbouw" te neuzen. Het bleek toch wel dat ik nogal wat projectjes half af heb laten liggen. Je kent het vast wel: ik moet een detail set bestellen, ik heb nog andere decals nodig, er ontbreekt een onderdeeltje, ik ga 3 modellen tegelijk bouwen. En ondertussen komt er niets af. :oops:

Dus, eerst maar eens weggegooid (ja, echt waar) wat ik toch niet af ga maken en wat er over bleef ga ik één voor één afwerken. Ook al heb ik de detail sets of decals niet. Bovendien kan ik wel wat oefening gebruiken dus er moeten dingen áf. :x

De eerste die aan de beurt is, is een 1:48 P-40 Warhawk van Otaki. Ik had die al "straight from the box" grotendeels in elkaar geplakt en van de bouw heb ik verder geen foto's. Na een uurtje verder plamuren en schuren vanaf waar ik gebleven was ziet het model er nu zo uit:
Afbeelding

Ik had de doos ooit tweedehands gekocht en de vorige eigenaar heeft de decals deels geplunderd. Zo te zien blijft er gelukkig toch genoeg over om de woestijnversie te bouwen die ik voor ogen heb. Dat staat ook leuk naast de Tamiya Spitfire die ik ooit in hetzelfde schema gespoten heb. Dan kan ik ook mooi vergelijken of ik hetzelfde niveau een beetje haal.
Afbeelding

Wordt vervolgd.

Erik
Laatst bijgewerkt door erik.keizer op 07-01-12 21:21, in totaal 1 keer bewerkt.
erik.keizer

Re: 1:48 P-40 Warhawk van zolder gehaald

Berichtby erik.keizer » 18-12-11 20:23

Even een half uurtje met Bare Metal Foil aan de slag en dan heb je dit:

Afbeelding

E
erik.keizer

Berichtby forummaster » 20-12-11 16:16

Leuk project. Neem aan dat het foil hier gebruikt wordt voor een soort maskeren / afplakken zodat de stijltjes goed gespoten kunnen worden ? :?:
forummaster
Site Admin

Berichtby erik.keizer » 20-12-11 16:59

Oh ja, dat had ik misschien even moeten toelichten. Bare metal foil, vooral de Chrome uitvoering, is heel handig voor fijn afplakwerk. Voor wie het niet kent, Bare Metal Foil is een zelfklevende folie die in verschillende metaaltinten verkrijgbaar is. http://www.bare-metal.com/bare-metal-foil.html De folie is heel dun en plastisch genoeg om in hele kleine randjes en hoekjes gedrukt te kunnen worden (met wattenstaafjes en tandenstokers). Voor het nabootsen van metaal, zoals chroom, plak je het eerst op het model. Daarna druk je het aan en wrijft eventuele plooien weg. Tenslotte snij je met een scherp mes langs de randen zodat je de overtollige folie weg kunt halen.

Omdat het zo dun is en zelfklevend kun je het ook als vervanger voor plakband gebruiken voor hele fijne details zoals cockpitframes. Het is dunner en snijdt gemakkelijker dan alle tapes die ik tot nu toe heb gezien. Ik heb het tot nu toe steeds bij modelbouwspeciaalzaken gekocht dus het is redelijk goed te vinden in Nederland.

Grtn,
Erik
erik.keizer

Berichtby erik.keizer » 23-12-11 11:43

Ik ga ook maar eens de nieuwe technieken proberen. Eerst maar eens het pre-shaden dat tegenwoordig zo populair is. Ik vind het een techniek die erg nauw steekt voor wat betreft de uitvoering. Het kan er heel realistisch uit zien maar ook ontzettend nep.

Voor wie de techniek niet kent:
Op een lichte grondkleur worden de belijningen met een donkere kleur (zwart) overgetrokken. Daarna wordt een dunne laag van de uiteindelijke kleur aangebracht waarbij de donkere lijnen door de einkleur heen blijven schijnen. Dit geeft wat meer diepte aan de lijnen en dieper liggende delen van het model.

In plaats van een witte primer met zwarte lijnen heb ik een beige primer met donkerbruine lijnen gekozen. Dit omdat de kleuren die er overheen komen vrij licht zijn en ik denk dat dan de pre-shading te hard door komt. Hoe het aan de blauwe onderkant gaat uitvallen weet ik nog niet, dat is wel een gok. Als het blauw er niet goed uit ziet, dan laat ik het gewoon helemaal dekken en breng ik de nuances later aan.

De primer is Tamiya XF-57, de pre-shading is Tamiya XF-4 en XF-10 ongeveer 1:1 gemengd.

Afbeelding
Wordt vervolgd.

E
erik.keizer

Berichtby erik.keizer » 23-12-11 14:47

De onderkant is blauw nu. Ik hou de Tamiya kleurstelling aan die ik voor de Spit ook heb gebruikt. Het is een mengsel van Tamiya XF-18 (vaalblauw), XF-2 (wit) en X-4 (donkerblauw) in de verhouding 5:10:2. De laatste kleur had trouwens volgens de Tamiya beschrijving X-16 (paars) moeten zijn maar die had ik niet meer :oops: .

Ik heb hier en daar wat wolkjes van dezelfde kleur met een beetje wit erdoor gemaakt.

Van de pre-shading is niet veel meer te zien, misschien dat ik aan de bovenkant een nog iets dunnere laag aanbreng.

Afbeelding
Wv.

Erik
erik.keizer

Berichtby erik.keizer » 23-12-11 23:53

De camouflage zit er op. Dat viel nog niet mee, Otaki heeft maar twee aanzichten in de beschrijving staan dus het was wat gokken. Weer is de pre-shading snel verdwenen. Zeker na de wolkjes met een beetje wit door de basiskleur. Hier en daar geeft het toch nog een beetje effect. De kleuren zijn weer Tamiya mengsels, beide in verhouding 1:1.

In plaats van kartonnen maskers zoals ik bij de Spit heb gebruikt heb ik het hier uit de vrije hand gedaan. Dat is vrij aardig gelukt maar persoonlijk vind ik het toch mooier met maskers.

Afbeelding

Ik zou eigenlijk graag nog een glanslak aanbrengen maar dan maak ik de buren wakker. Toch maar even wachten tot na het weekend en een fluisterstille compressor overwegen. :?

W.v.

Erik
erik.keizer

Berichtby erik.keizer » 27-12-11 18:44

Toch te weinig decals op de Otaki sheet dus ik heb bij Flash snel een ander setje gehaald. Helaas niet helemaal correct want de decals zijn voor een Kittyhawk of een Tomahawk. Ik had me voorgenomen het model af te bouwen dus die laatste gaan er gewoon op, met het model ga ik toch geen prijzen winnen. :P

Ondertussen zit de glanslak (Revell) er ook op dus... tijd voor een avondje decals plakken.

Afbeelding
W.v.

E
erik.keizer

Berichtby erik.keizer » 28-12-11 22:49

Decals geplakt. Ze reageerden gelukkig goed op Set en Sol van Superscale. Ik heb de tanden een beetje moeten insnijden en bijverven maar het zit er vrij aardig op.

Ik was ook al begonnen met een olieverf wash in de naden van de stuurvlakken en ik wou eigenlijk het hele model doen maar natuurlijk loste de Revell glanslak weer eens op tijdens het verwijderen van de wash dus heb ik het bij de stuurvlakken gelaten. De rest komt na de matte lak. Die zit er ondertussen ook op, matt varnish van Vallejo. Nu wachten tot het goed droog is en verder met de details. Ik ben ondertussen ook begonnen met de spinner en de wielen.

Afbeelding

W.v.

E
erik.keizer

Berichtby erik.keizer » 28-12-11 23:09

Ohja, het schoot me net te binnen dat het niet mijn eerste P-40 is. De eerste was een 1:72 Matchbox kitje. Helemaal niet slecht voor een Matchbox kit trouwens.
Afbeelding

E
erik.keizer

Next

Return to In aanbouw....